Denne uken lanseres nyheten om at kunder i alle Zalandos markeder kan prøve hvordan ulike jeans passer dem på en virtuell avatar. Mer enn 30.000 Zalando-kunder har i det skjulte allerede testet denne innovative teknologien gjennom tidligere pilotprosjekter i samarbeid med Puma og Zalandos eget merke Anna Field.

Zalando, en ledende europeisk plattform for mote og livsstil på nett, øker satsingen på Size & Fit ved å lansere et virtuelt prøverom for millioner av kunder på tvers av alle markedene. I et spesielt utformet digitalt miljø kan kundene skape sin egen 3D-avatar ved å oppgi data som høyde, vekt og kroppsform. Ettersom jeans er en av de mest utfordrende kategoriene å finne riktig størrelse i, kan kundene velge fra et utvalg (22) jeans fra ulike merker, for å se hvordan de ulike størrelsene passer deres kroppstype. Et barometer vil indikere hvor buksene sitter løst eller stramt på avataren som kunden har skapt.

Zalando har allerede gjennomført to pilottester sammen med Puma og Zalandos eget merke Anna Field med stor suksess. Mer enn 30.000 kunder prøvde denne innovative teknologien. Pilotprosjektet og kampanjene ble testet i flere uker.

«Å hjelpe kundene våre med å øke sjansene for å velge riktig størrelse er avgjørende for å oppnå en bedre handleopplevelse. Jeg er glad for at vi nå lanserer en pilotversjon av vårt virtuelle prøverom, som gjør det mulig å lage en virtuell avatar for å teste ulike jeansmodeller. Basert på hvordan kundene våre vil oppleve tjenesten, har vi ambisjoner om å fortsette utviklingen for å skalere til en pålitelig virtuell prøveromsopplevelse i fremtiden,» sier Joanna Hummel, GM Nordics & Baltics, hos Zalando i en kommentar.

Zalando er så langt vi har kunnet bragt på rene den eneste europeiske nettplattformen for mote som har et internt team som kun arbeider med størrelser og passform. Teamet bruker en kombinasjon av tilpasningsmodeller og maskinlæring, kunstig syn (computer vision) og andre teknologier for å forutsi om produktene er store eller små i størrelsen. De har også introdusert personlige størrelsesanbefalinger basert på kundenes kjøps- og returhistorikk i tillegg til referanseplagg som kundene kan legge til i størrelsesprofilen sin. For de varene hvor Zalando gir råd om størrelse, har størrelsesrelaterte returer blitt redusert med 10% sammenlignet med tilsvarende varer der størrelsesanbefalinger ikke er gitt.

-Målet med pilotkampanjene er å lære og forstå hvordan kundene bruker denne nye teknologien, slik at vi kan utvikle en smidig og skalerbar løsning for fremtiden. Vi ser allerede at kundenes engasjement øker, og så mange som rundt halvparten av kundene prøver mer enn én størrelse på avataren», forklarer Stacia Carr, VP Size & Fit hos Zalando.

-Vi ønsker å støtte bransjen når den fortsetter å ta i bruk og utnytte digitale 3D-designprogramvarer og måter å produsere mote på. Disse prosessene frembringer digitale løsninger som er nødvendige for å skalere en virtuell prøveopplevelse, forklarer hun videre.

Zalandos Size & Fit-team jobber også parallelt med en kroppsmålingsfunksjon, som vil tillate kundene å motta personlige anbefalinger basert på deres faktiske mål. Dette vil bli lansert i løpet av de kommende månedene. Kundene våre kan prøve den nye funksjonen her.

Selskapet, som ble grunnlagt i Berlin i 2008, bringer mote til mer enn 51 millioner aktive kunder i 25 markeder. De hevder selv at deres plattform er en ‘one-stop-destination’ for inspirasjon, innovasjon,interaksjon og shopping. At de er innovative og jobber hardt for å finne digitale løsninger for alle aspekter av moteverdenen er det ingen tvil om.