På tirsdag lanserte Zalando sin første årlige inkluderings- og mangfoldsrapport “do.BETTER”. Hensikten med rapporten er å være transparente og gi innsikt i selskapets arbeid for å skape et mer mangfoldig og inkluderende miljø for sine ansatte, kunder og partnere. Et av tiltakene er å investere 5 millioner euro de neste tre årene for å øke kvinneandelen innen tech-segmentet til mellom 40-60 prosent innen 2023.
Inkludering og mangfold står høyt på agendaen hos de fleste selskaper. Zalando har tatt det et skritt videre, ved å forplikte seg til å være 100 prosent åpne om sitt arbeid for en mer inkluderende arbeidsplass.
Kvinner i tech
I rapporten fremhever Zalando mangfold i tech-avdelinger som et spesielt viktig fokus-område. Kvinner utgjør 17 prosent av tech-arbeidsstokken, hvilket også er gjennomsnittet i Tyskland. Ifølge møteplassen for kvinner i tech, ODA-nettverket, ligger kvinneandelen i IKT på 29 prosent i Norge. Norge har et mål om å nå en kvinneandel på 40 prosent innen tech-segmentet. Zalando investerer nå 5 millioner euro, nærmere 55 millioner norske kroner over de neste tre årene for å tiltrekke seg, utvikle og beholde kvinner innen tech i selskapet. Andre tiltak er utvikling av kvinners interessegrupper, sponsing av utdanningsprogrammer, meningsutveksling og veiledning, samt employer branding og markedsføringsstrategier.
Kvinneandel på mellom 40-60% innen 2023
– Vi strekker oss etter å bli et mer mangfoldig og inkluderende selskap, fordi vi er overbeviste om at dette gjør oss mer konkurransedyktige i det lange løp. Å investere i mangfold er mer enn bare en forretningsstrategi, det er rett og slett det rette å gjøre. Vår visjon er å være førstevalget for mote i Europa, og vi vil inkludere alle på den reisen. Selv om vi bare er helt i begynnelsen, så viser dette at vi i det minste beveger oss i riktig retning, sier Rubin Ritter, medgründer og co-direktør hos Zalando.
Zalando’s mål er en kvinneandel på mellom 40-60% i tech-segmentet innen 2023.