Skúli Mogensen, grunnlegger og administrerende direktør for det islandske flyselskapet WOW Air, tror ikke vi har nådd grensen for hvor billige flyreiser kan bli enda. Han ser for seg en fremtid der selskapene vil betale deg for å sette deg på flyet.
Siden de kom på vingene i 2014 har det islandske lavprisselskapet bidratt til å drive prisene ned og få folk til å stille spørsmål om hvor billige flybilletter egentlig kan bli. I juni kjørte de en kampanje der de, i anledning selskapets femårsjubileum, tilbød transatlantiske flyreiser til 55 dollar.
– Jeg kan se for meg en dag der vi betaler deg for å fly, sier Mogensen i et intervju med Business Insider.
Andre inntektskilder blir større
Bakgrunnen for spådommen er hans eget og andre selskapers satsing på alternative inntektskilder. Allerede i dag forsøker aktørene å diversifisere inntektene sine gjennom å ta betalt for setevalg, tidlig boarding og mat på flyet. I tillegg inngås det partnerskap med hoteller, restauranter, bilutleiefirmaer og andre aktører innenfor reiselivsindustrien.
– Vårt mål, som vi jobber hardt mot, er at sideinntektene våre skal overgå billettinntektene. Det flyselskapet som blir det første til å oppnå dette vil bli en gamechanger, spår Mogensen.
I ytterste konsekvens vil dette kunne bety at en passasjers tilstedeværelse på en flyreise er viktigere for inntektene enn prisen denne passasjeren har betalt for billetten. Dermed kan man i teorien se for seg at et flyselskap vil finne det hensiktsmessig å dele ut gratis billetter, eller til og med betale passasjerene for å være med på turen – mesteparten av inntektene selskapet får fra passasjeren vil uansett komme senere.
Oppsamlede data viktige
– Det betyr at vi må ha et dypere, mer individuelt tilpasset forhold til deg, basert på din tidligere atferd og dine behov – selvsagt alltid med personvernet i tankene, forteller Mogensen, og sikter til analyse av data fra dine tidligere reiser.
Dagens flyselskapers fremtidige verdi vil være knyttet til hvor effektivt de er i stand til å bruke den informasjonen de har om sine kunder, på samme måte som Google og Facebook med sitt personaliserte innhold. Mogensen mener at selskapene ikke er i nærheten av å utnytte hva de vet om passasjerene sine optimalt.
– Hvis vi forstår behovene dine bedre tillater det oss å kommunisere bedre med deg og tilby deg en mer vellykket reise.