Hva skal til for å lykkes med omstilling? Redaktør David Rowan i tech-magasinet Wired, har flydd 120 dager det siste året for å finne svaret på nettopp dette. Her hans fem tips til bedrifter som sliter med å holde seg relevant i en verden i endring.
Tech-magasinet Wired ble grunnlagt for åtte år siden. Som InnoMag, ønsker magasinet å gjøre leserne litt klokere på de teknologiske oppfinnelsene og endringene som er med på å forme morgendagen.
For det er ingen hemmelighet at vi lever i en eksponentiell verden der endringer skjer så raskt at det er vanskelig å henge med. Spesielt for etablerte selskaper. Eksempelvis eksisterer bare 71 selskaper fra Fortune 500s liste fra 1955 i dag.
Videre blir det bare i USA startet ca. 400 000 nye bedrifter hvert år. Dette høres både vel og bra ut hadde det ikke vært for at så mange som 470 000 bedrifter ender med å måtte legges ned samme år, viser tall fra Gallup.
Så hva kjennetegner de bedriftene som faktisk klarer å omstille seg?
Det har redaktør David Rowan forsøkt å finne svar på. Det siste året har han derfor besøk flere hundre bedrifter i omstilling for å undersøke hva de som lykkes har til felles, fortalte han under Aftenpostens teknologikonferanse.
– Selskaper som prøver å omstille seg, lager ofte en inkubator eller å utnevnte noen til innovasjonssjef, men det funker sjelden slik man hadde håpet.
Ifølge Rowan, finnes det nemlig bedre måter å omstille seg på. Her er hans fem beste tips til selskaper som ønsker å forbli relevante i fremtiden:
- Omdefiner verdien som ligger i selskapet ditt: Ta et steg tilbake fra hva du tror selskapet ditt handler om. Prøv så å omdefinere verdien som ligger i selskapet, ettersom det er store sjanser for at det er nettopp der det nye store markedet for bedriften ditt ligger. Ta for eksempel Qantas, Australias største flyselskap. At det er tøft å være flyselskap i dag er ingen hemmelighet. Qantas fant ut at den virkelige verdien av selskapet slettes ikke lå i flyselskapet, men i deres lojalitetsprogram. Med over halvparten av den australske befolkningen som medlem i programmet, begynte selskapet å tilby kundene sine helseforsikringer og livsforsikringer. Ettersom de allerede hadde kundemassen, slapp de å bruke store summer på markedsføring og kunne på denne måten skape nye verdier for bedriften på en relativt enkel og billig måte. Dette har gjort at de i dag tjener mye mer per kunde enn det de gjorde før.
- Åpne opp plattformen din for andre aktører: Har selskapet ditt en plattform, kan og bør man se på muligheten for å åpne plattformen opp for eksterne aktører. Her er Amazon et glimrende eksempel. Amazon tilbyr i dag eksterne aktører tilgang til kundebasen deres og leverandørtjenester mot en del av kjøpesummen. Til gjengjeld slipper Amazon å dele kostnadene og risken med å produsere produktene selv.
- Endre måten selskapet ditt jobber på: Lykkes du ikke med å endre bedriftskulturen på egenhånd, kan det hende det hjelper å bringe inn eksterne personer med en annen kultur. Idéen om co-working er kanskje ikke så ny lenger, men det finnes fortsatt mange selskaper som jobber i lukkede arbeidsmiljøer. Formålet med co-working er å koble mennesker med forskjellig bakgrunner som kan dele erfaring og kunnskap med hverandre. Dette skaper et arbeidsmiljø med god grobunn for nye ideer.
- Invester i andre selskaper: Hvis andre selskaper innoverer bedre enn ditt eget selskap, så invester. Det var nettopp det Match Group, som blant annet eier dating-siden Match.com, gjorde da de investerte i en startup som utviklet og testet forskjellige typer apper. Resultatet ble blant annet dating-appen Tinder som i dag er mye større enn Match.com noen gang har vært.
- Bruk data på ny måte: Husk, det ligger verdi i data. Selskapet ditt kan derfor tjene mye på å bruke data den allerede har på nye måter.