VR Education AS vant i går den gjeve «Vil litt mer-prisen» for sitt arbeid med å  bringe virtuell virkelighet som læringsmetode inn i norske klasserom. 

(InnoMag opplyser om at Kommuneforlaget er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE)

Blant ca. 300 innsendte bidrag gjenstod til slutt tre finalister, deriblant Sunnaasstiftelsen, Apolonia Agrotech og VR Education, som alle måtte pitche sin idë for juryen under kåringsdagen på PwCs kontorer i Bjørvika. Sistenevnte gikk tilslutt av med seieren og vant dermed pengepremien på hele kr 250 000, samt tilgang på PwC`s kompetanse og rådgivning.

– Vi er utrolig stolte over den gjeve prisen. Det viser at vi er på rett spor og at flere enn oss ser hvilke muligheter dette kan ha for fremtidens undervisning, sier Per Olav Nyborg, daglig leder i VR Education, i en kommentar.

Styreleder i det nystiftede selskapet, Kari Olrud Moen, legger til;

– Det vi jobber hardt med nå er å få enda mer solid forskningsbasert fundament. Her er vi minst like opptatt av pedagogikken og forskningen i bunn som hva teknologien gjør.

Sunnaasstiftelsen og Apolonia Agrotech kom på delt andreplass og gikk hjem med 125 000 norske kroner i tillegg til rådgivningstimer.

Les også: Virtual Reality skal gjøre norske barn flinkere i matematikk

Utvider samarbeidet

I fjor skrev InnoMag flere saker om Kommuneforlaget, som i samarbeid med selskapene Innit og Making View, etablerte pilotprosjektet VR Education. Prosjektet jobber med å ta i bruk virtuell virkelighet for å lære norske skoleelever matematikk, samisk og engelsk. Før jul tok de steget fra pilotering til etablering, og stiftet VR Education som eget selskap på bakgrunn av lovende resultater.

En forskningsrapport fra den anerkjente norske pedagogen Thomas Nordahl viser nemlig at prosjektet – som riktignok er gjennomført på et lite utvalg elever – har hatt en tydelig positiv effekt.

– Selv om dette er foreløpige resultater og utprøvingen kun er en pilot, bør resultatet likevel føre til at VR-teknologi i undervisning blir utprøvd systematisk og i et større omfang. VR-teknologi kan være et viktig bidrag i å forbedre elevenes læringsutbytte og engasjement i skolen, skriver Nordahl i rapporten.

Les også: VR i praksis: Vil bringe virtuell virkelighet til norske klasserom

Per Olav Nyborg, Daglig leder VR Education, er glad for anerkjennelsen og klar for å ta selskapet til nye høyder.

Resultatene fra piloten viser blant annet en fremgang på seks uker tilsvarende den elevene vanligvis har på et helt år. Det at elevene engasjeres på en ny måte gjennom gamification-aspektet kan være én bidragsyter til de sterke tallene. Andre er økt fokus for elevene, mer effektiv bruk av tid og mulighet for læreren til å bedre tilpasse vanskelighetsgraden på oppgavene for hver enkelt elev.

I tiden fremover vil selskapet fokusere på å innlede samarbeid med flere skoler, for å videre utrede effekten av å ta i bruk VR i klasserommet.

– Vi vil jobbe systematisk med å få mer data inn til Nordahl og Senter for Pedagogisk Utvikling, for å få mer kjøtt på beinet og styrke prosjektet. Her er det viktig at vi har et godt forskningsmessig fundament. Edtech-miljøene tar ofte for seg kun teknologien, adskilt fra pedagogikken, mens i dette tilfellet så har du pedagogikk og teknologi i samspill, fortalte Nyborg til InnoMag da vi møtte han under etableringen.