VR har vært med oss siden 80-tallet, men har enn så lenge ikke fått sitt mainstream-gjennombrudd. Kommer teknologien nå endelig til å ta det siste steget, eller er vi på vei inn i en ny ørkenvandring på det virtuelle området?

(InnoMag opplyser om at Open Innovation Lab of Norway er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE)

Det var blant spørsmålene som ble diskutert i den avsluttende paneldebatten da NorStella og Open Innovation Lab inviterte til konferanse om VR, AR og Mixed Reality. Debattleder Truls Berg åpnet med å spørre om pengene endelig var på vei til å følge etter hypen, eller om vi kan forvente oss et nytt tiår med overskrifter av typen “Blir 2019 året der VR tar av?” Han refererte til en artikkel i Computerworld fra 1997, som omtalte hypen rundt virtuell virkelighet som dalende.

I panelet satt blant annet representanter for Multiconsult og Kommuneforlaget – to bedrifter hvis VR-satsning InnoMag har skrevet om tidligere. Til stede var også Vixel-gründer Rune Vandli og IT-analytiker Helge Skrivervik.

Les også: VR i praksis: Multiconsult-direktør gir oss et innblikk i selskapets strategi for fremtiden 

Les også: Etablerer nytt selskap etter vellykket VR-pilot

– Noe som skjer i markedet

Det har blitt spådd fra flere hold at VR-feltet vil vokse voldsomt de nærmeste årene. Blant annet har det blitt sagt at det vil være en 38 milliarder dollar-industri innen 2026. Kommuneforlagets Per Olav Nyborg mener at det er tegn som tyder på at ting er i ferd med å skje.

– Jeg tenker at det er greit å orientere seg litt om hva de større selskapene gjør. Når de fokuserer såpass mye på AR og VR så er det en kraftig driver i markedet. For et par år siden så var det et fåtall leverandører av teknisk utstyr, mens nå er det kanskje en 6-700. Det er jo et eller annet som skjer i dette markedet.

Enkelte bransjer og industrier har allerede i dag nytte av teknologien. I følge Multiconsults Baste Amble er en av grunnene til at VR-løsninger er mer relevante i bygg og anlegg i dag enn tidligere, samarbeid mellom VR-aktører og leverandører av verktøy som brukes i bransjen.

– En grunnleggende forskjell fra i 1997 er at du ser at teknologien nå er mye mer integrert i andre løsninger. Dette henger sammen med de som utvikler teknologi for BIM-modeller – VR er ikke et isolert leketøy som man har på siden, men en naturlig forlengelse av måten vi jobber på og teknologien som allerede er der. Derfor blir det utrolig mye mer kraft i det. Det er vanskelig å spå om fremtiden, men jeg har litt tro på at dette vil hjelpe oss i bygg og anlegg.

Han trekker også frem hvordan aktørene pusher hverandre: Startupen Magic Leap, som blant andre har Google som investor, er ventet å lansere sitt headset i løpet av 2018. Dermed må også andre aktører ta et nytt steg frem, og slik drives teknologien fremover.

– VR har ingenting i stua å gjøre

En som ikke er enig i at teknologien har skuffet er Helge Skrivervik:

– Jeg mener at målestokken har vært feil hele veien. Vi har gått og ventet hvert år på at VR skulle ta av, men VR har tatt av kontinuerlig, bare ikke inne i stua. Den tar av der den er nyttig, der den trengs har det vært en kontinuerlig utvikling. Det å karakterisere det som en fiasko, eller noe som ikke har gått slik det burde, synes jeg ikke er en rimelig beskrivelse av virkeligheten. Dette har flyttet seg jevnt og trutt, og har blitt et ekstremt viktig verktøy i mange bransjer. Men det skal ikke hjem i stua – det har ingenting der å gjøre.

Større datakraft gjør teknologien mer tilgjengelig

Vixel-gründer Rune Vandli ser for seg at VR, AR og Mixed Reality kommer til å forbli nyttigst for store industribedrifter og byggebransjen – hvertfall i nærmeste fremtid. Han ser likevel på teknologien som mer anvendelig nå enn tidligere.

– Det er et problem at teknologien ikke er veldig brukervennlig, og slik sett er den mest aktuell for de markedene som har store nok problemer til at det er verdt utfordringen med å starte opp en stor datamaskin og ta i bruk komplisert utstyr. Hvis alternativet er å reise til Kina for et halvtimes møte, for eksempel. Samtidig – nå har datakraften blitt såpass kraftig at det er mulig å kjøre VR fra en laptop, og dette har nok bidratt til at det har tatt av litt raskere nå enn det gjorde på 80-90-tallet.

Gigantene satser

Alle de store aktørene – som Facebook, Amazon, Google og Samsung – er nå på banen når det kommer til AR og VR. I Norge er det likevel fortsatt relativt få bedrifter med en seriøs satsning på området.

Les også: Facebook vil gjøre skjerm overflødig med AR-briller

– Tidligere i dag viste jeg frem en oversikt over hvor mange selskaper som driver med VR i Norge – 38-40 selskaper. Med tanke på at teknologien er så gammel er det ikke så veldig mange. Men antall prosjekter skalerer opp voldsomt, og jeg tror potensialet er veldig stort. Det handler litt om å få noen bra prosjekter som er suksessrike, vise effekten av det, og innse at dette ikke er så vanskelig som man tror det er, sa Nyborg.