– Utdanning er basert på hva politikken i landet vår er, så vår visjon er at Ediphy skal bli til noe større enn politikk. Alle burde få ha en røst når det kommer til å bestemme hva utdanning skal innebære for dem, mener den 18-år gamle gründeren Maiuran Loganathan.
– Enkelt sagt ønsker vi å knytte elever og lærere fra hele verden sammen under en og samme læringsplattform – litt som Facebook for læring -, forklarer Loganathan mens han tar med meg inn på kontoret sitt på teknologiinkubatoren Startuplab. På kontoret henger Post-it lappene på rekke og rad, et resultat av nattens arbeid.
– Ja, det har blitt mange, lange netter på kontoret, sier han og gnir seg i øynene.
18-åringen har akkurat blitt uteksaminert fra Elvebakken videregående, ett år tidligere enn det som er normalt. Mens de aller fleste tar seg en velfortjent ferie for å feire slutten på 13-års skolegang, tilbringer Loganathan heller tid på kontoret for å jobbe med prosjektet han mener vil kunne revolusjonere måten utdanning er lagt opp på i dag.
Tinder for spørsmål og svar
Sammen med fem andre studenter startet han opp ungdomsbedriften Ediphy for to år siden, da han hadde sett seg lei på læringsplattformene ”Itslearning” og ”Fronter”.
– Der Itslearning og Fronter opererer som en ren informasjonsside, ønsker jeg med Ediphy å kunne skape en dialog mellom lærerne og elevene. Enkelt sagt kommer Ediphy ikke bare til å være en læringsplattform, men en sosial læringsplattform der elevene selv kan delta i diskusjonen og komme med egne synspunkter.
Første steg i planen er å lage et intranett for skolene i Norge, før de satser globalt . Ediphy skal inkludere både ungdomsskolen, videregående og universitetet og vil bestå av både lokale, nasjonale og globale grupper.
De lokale gruppene vil bli lagt opp som et chatterom, der man blant annet kan stille spørsmål og få svar fra de andre.
– For de nasjonale og globale gruppene tenkte vi derimot å opprette en slags ”Tinder for spørsmål og svar”, der svarene vil bli verifisert gjennom crowdsourcing. Tanken er at man skal kunne stille spørsmål, for deretter å bli ”matchet” med folk som har stilt liknende spørsmål, eller svart på det du lurer på. Svarer man riktig på spørsmålet som blir stilt, får man poeng og blir rangert deretter. Vi tenkte også å knytte dette konseptet til de lokale gruppene etter hvert, slik at poengene kan telle positivt på karakterene dine.
Drømmer om å gi makten tilbake til folket
I dag har ungdomsbedriften blitt til et AS og har blant annet fått støtte fra Innovasjon Norge, Gyldendal, Microsoft og advokatfirmaet Bahr. Loganathan håper på lansering i Norge om noen måneder, for deretter å ta det internasjonalt.
– Hovedmålet vårt er å skape de samme utdanningsmulighetene over hele verden. Dette kan gjøres ved at man deler på ressursene man har for læring med folk som ellers ikke ville hatt tilgang til den samme kunnskapen – noe jeg mener Ediphy har potensialet til å kunne gjøre.
At Longnathan ønsker å endre på det faktum at ikke alle har samme tilgang på utdanning, kommer av at han egne foreldre ikke fikk de samme mulighetene da de vokste opp i hjemlandet Sri-Lanka.
– Jeg har tenkt mye på hvor urettferdig det er at ikke alle har like utdanningsmuligheter, kun fordi de kommer fra et annet land.
Bieffektene av Ediphy vil også være positive, mener han. Dette fordi plattformen gjør det mulig å knytte mennesker med ulike bakgrunner og nasjonaliteter tettere sammen, noe som vil bidra med å bryte ned fordommer.
– Sist, men ikke minst, tror jeg plattformen vil kunne bidra til å gjøre unge mindre ensomme. Man kan ofte føle seg litt alene og annerledes i en klasse, men hvis man plutselig har tilgang til et nettverk på flere tusen, eller flere millioner, så er sannsynligheten for at iallfall én av disse har noe til felles med akkurat deg. Er det i tillegg flinke folk som kommer i kontakt med hverandre, vil dette kunne skape gode synergier som fort kan føre til både økt innovasjon og entreprenørskap, spår han.
Men hva så med de som ikke har tilgang til PC?
– Dette har vi også tenkt på. I Asia for eksempel er det få som har tilgang til PC. Det de fleste derimot har tilgang til, er en smarttelefon, og dette er også tilfelle i den afrikanske verdensdelen. Etter jul kommer vi derfor til å fokusere mye på mobil og applikasjoner, slik at det i fremtiden blir mulig for alle å ha tilgang til produktet vårt. Det ultimate hadde jo vært å ”teame up” med Facebook sitt prosjekt som går ut på å skaffe internettilgang for alle. Der de gir tilgang til internett, vil jo vi fort kunne gi tilgang til utdanning.
I tillegg til å gi lik tilgang til utdanning for alle, ønsker Longnathan at mennesker selv skal kunne få lov til å være med på å forme hva utdanning skal innebære for dem.
– Utdanning er som kjent basert på hva politikken i landet vårt er, så vår visjon er at Ediphy skal bli noe større enn politikk, noe som både elever og lærere er knyttet opp mot av egen fri vilje. Ved å skape en buttom-up modell istedenfor en buttom-down modell som vi har i dag, kan vi klare å fjerne hierarkiet og gi tilbake makten til folket. Jeg mener bestemt at alle burde få mulighet til å være med å påvirke hva utdanning skal innebære for dem.
Den fremtidige Mark Zuckerberg?
Til tross for sin unge alder mangler ikke Longnathan høye visjoner, og skulle han lykkes, så sitter det kanskje en fremtidig ”Mark Zuckerberg for utdanning” i stolen fremfor meg. Men akkurat som Zuckerberg, som ikke hadde en konkret plan for hvordan han skulle kunne tjene penger på Facebook i begynnelsen, har det også vært vanskelig for gründerspiren å finne ut hvordan han skal finansiere prosjektet sitt.
De fleste læringsplattformene i dag tjener penger i form av en såkalt premium-modell, der du betaler en viss sum for å få bruke plattformen. Som et resultat av nattens idémyldring, har Longnathan derimot kommet opp med noe som han mener kan være ti ganger smartere.
– Vi har jo selvfølgelig vurdert denne premium-modellen, og det er mulig vi kommer til å bruke den i begynnelsen, men for meg blir det feil å måtte betale for noe jeg mener burde være gratis. Med en gang ting begynner å koste noe, vil det skape forskjeller. Ediphy skal ikke være en luksus for de privilegerte, snarere tvert i mot.
Det Longnathan ønsker å gjøre istedenfor, er å lage en ”Ediphy for work”, som vil bli en rekrutteringsdatabase med oversikt over alle elevene. På den måten vil næringslivet kunne få tilgang på relevant arbeidskraft mot betaling, mens studentene får muligheten til å vise seg frem på jobbmarkedet. Planen vil være å bygge opp begge plattformene først, før de bringes sammen.
– Execution er alt
Som gründer av en digital læringsplattform, skulle man tro Longnathan ikke gjorde annet enn å sitte foran PCen når han er på jobb, men når han trenger inspirasjon, benker han seg like godt foran pianoet som står i gangen på teknologiinkubatoren.
–Jeg er faktisk på mitt mest kreative når jeg sitter ved pianoet, og da helst om natten.
For å illustrere hva han mener, tar han meg like godt med bort til pianoet, setter seg ned og lar fingrene gli over tangentene. At han har spilt piano i over 10 år merkes, og han er i dag takknemlig for at foreldrene introduserte han for musikkens verden da han var liten.
Om Longnathan vil ha like lett tilgang til et piano fremover, gjenstår derimot å se. Til høsten begynner han nemlig på en 4-års utdanning innenfor business og computer science på Minerva, et relativt nytt skolekonsept som tilbyr studier i en global setting. Her skal han studere i hele 7 forskjellig land, samtidig som han skal arbeide med selskapet sitt.
Han håper derfor å kunne ha sin første beta-lansering i Norge allerede i oktober, for deretter å gå internasjonalt. Før lanseringen er derimot gründeren opptatt med å få på plass et nytt team, da det gamle teamet hans på fire nå velger å skille lag på grunn av ulike visjoner og det faktum at tre av guttene fortsatt har igjen ett år på videregående.
– I tillegg er det fortsatt noen tekniske og konseptuelle deler av prosjektet som må på plass, før Ediphy er klar for å ta verden med storm, sier han og blunker.
– For å lykkes er det derfor viktig at jeg jobber målrettet. Det finnes utallige gode ideer der ute, men selve ideen er jo ikke verdt noe som helst – Execution er alt!