Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas vurderer å lansere finanstjenester i flere europeiske land. Først ut er en ny satsing i Serbia.
Tidligere denne uken lanserte Apple sin mobilbetalingsløsning.
Kun daer etter varsler Telenor at de nå er klar til å gå inn i det europeiske bankmarkedet. Det skjer gjennom etablering av bankvirksomhet i Serbia.
Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas er tydelig på at bankvirksomhet er i ferd med å bli kjernevirksomhet for Telenor-konsernet.
– Mobile finanstjenester er nøkkelen i vår “internett for alle”-strategi, sier Baksaas – og viser til ambisjonen om å få flest mulig mennesker på nett via mobilen.
Vil inn i flere Europeiske land
Europa-sjef Kjell Morten Johnsen er tydelig på at han ser for seg å etablere finansielle tjenester i flere europeiske land.
– Vi vurderer for tiden å etablere finansielle tjenester i andre Telenor-markeder i Europa. Siden markedsforholdene varierer kan vår inntreden være annerledes enn den vi gjør i Serbia, fastslår Johnsen.
Telenor-sjef Baksaas er opptatt av at finanstjenestenes bidrag til utvikling av samfunnet.
– Telenor banka er et eksempel på hvordan vi kan bidra med digitalisering og utvikling i samfunnet, samtidig som vi responderer på behovene til brukerne, sier Baksaas – og argumenterer for at mobilen gjør finans enklere på følgende områder:
- enklere pengeoverføringer,
- enkelt tilgjengelige sparekontoer
- nye betalingsmetoder
- forsikringsprodukter
Etablert med Easypaisa
Finansielle tjenester er ingen ny virksomhet for Telenor. Pakistanske Easypaisa er verden tredje største mobilfinanstjeneste, og ble etablert allerede i 1999.
Her betjener Telenor 6 millioner kunder hver måned via et nettverk av 30.000 agenter fordelt på 700 byer. Her har ambisjonen vært å gi enkel tilgang til banktjenester for personer uten bankkonto.
I Serbia handler Telenors finans-satsing om å digitalisere landets finansielle tjenester. Per i dag foregår 80 prosent av transaksjonene via kontanter.
Kun 9 prosent utfører sine finansielle tjenester på nett, mens halvparten av befolkningen bruker Facebook, oppgir Telenor.
Telenors mål er å få flere serbere til å spare, bygge kreditthistorie og gjennomføre digitale transaksjoner.
Tjenesten bygger på et samarbeid med Mastercard som gir Telenors kunder tilgang til minibanker over hele landet.
– Lanseringen av banken i Serbia gjennomføres i tett samarbeid med serbiske myndigheter og representerer et betydelig steg i Telenors satsing på finanstjenester, fastslår Kjell-Morten Johnsen.
Neste steg i den historien er trolig lanseringen av den norske mobilbetalingssatsingen Valyou senere i september. Denne tjenesten har vært på prøvestadiet i flere år, og er utviklet i samarbeid med DNB.