Har du irritert deg over stadige oppdateringer i sosiale medier i ferien? Da er du ikke alene. Nå viser det seg at nordmenn er blant verstingene.

Over halvparten av sosiale medie-brukere skriver nemlig oppdateringer eller laster opp bilder og video når de er på ferie. Det viser tall fra reisesøkesiden momondo.

– Sosiale medier har gitt oss mange nye muligheter, men det kan kanskje bli litt for mye av det gode. Hvis man til stadighet er på sosiale medier glir fokuset bort fra reisefølget og stedet man har dratt til, sier Lasse Skole Hansen, talsperson for momondo.

53 prosent av nordmenn som bruker sosiale medier er aktive i ferien. Kun spanjolene, italienerne og svenskene er mer aktive på sosiale medier i feriedagene enn oss. Her er det henholdsvis 60, 59 og 54 prosent som oppdaterer i ferien.

På topp i nord-Europa

Undersøkelsen viser at nordmenn er mer opptatt av sosiale medier på ferie enn flere av våre nordiske venner. Særlig danskene, hvor bare 36 prosent oppdaterer i ferien. Blant nordmenn er det unge voksne som oppdaterer mest.

– Blant reiseglade nordmenn mellom 18 og 35 år velger nesten seks av ti å dokumentere feriedagene i sosiale kanaler. Dette kan tyde på at sosiale medier har blitt vår tids postkort, sier Skole Hansen.

En av ti av oss oppdaterer hver dag, mens nesten halvparten poster hver andre til fjerde dag.

Tall fra TNS Gallup 2013 viser at Facebook fortsatt er nordmenns klare favoritt med 67 prosent daglige brukere. Av de kvinnelige brukerne er 75 prosent pålogget daglig, mens 59 prosent av de mannlige brukerne er pålogget hver dag.

Lett tilgjengelig

– Å tilby fri bruk av internett blir stadig mer vanlig flere steder. Dermed kan det bli vanskeligere å holde seg unna. Men bruk av sosiale kanaler på ferie kan også være positivt, mener Skole Hansen.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here