– Vi har mestret omstilling tidligere, og vi kommer til å klare det også denne gangen. Men da må både næringslivet, forskning, akademia og myndigheter våge å prioritere, sier Hege Skryseth, administrerende direktør i Kongsberg Digital.
Navn: Hege Skryseth,
Stilling: Administrerende direktør i Kongsberg Digital
Favorittduppeditt: Helt klart mobilen
Dine tre favorittapper: Nyhetsapper – sosiale medier og flyselskapene sine.
Beskriv deg selv med tre ord: Arbeidssom, fremdriftsorientert og nysgjerrig
Én ”funfact” få vet om deg: 100% avhengig av GPS, dårlig utviklet retningssans:)
Hvordan kobler du av om sommeren?: Late og forhåpentligvis solrike dager med familie og venner.
Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?
Jeg har en genuin interessen for teknologi og hvordan teknologien påvirker og utvikler samfunnet vårt. Jeg liker også å bygge gode team som virkelig kan hente ut det beste i det enkelt teammedlemmet.
Hvordan ser ditt Kongsberg Gruppen ut i 2020?
Den digitale revolusjonen som har skjedd i konsumentmarkedet vil nå komme for fullt i teknologiindustrien. Det vil medføre markante endringer i hvordan vi innoverer og også for forretningsmodellene. Samtidig opererer vi innen strategiske viktige områder som maritime, romfart, energi og forsvar, som har veldig langsiktige horisonter, hvor vi da jobber på prosjekter over mange år.
Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?
Jeg henter mye inspirasjon i medarbeidere. Det sitter ekstremt mye engasjement, ideer og kunnskap i Kongsberg Gruppen. Samtidig inspireres jeg veldig av å se til hva som gjøres av både små nisjeorienterte innovasjonsledende virksomheter, og hva store aktører som for eksempel GE, Microsoft og Siemens gjør.
Jeg forsøker å hente inspirasjon fra både forretningsmarkedet og konsumentmarkedet. Teknologitrendene mellom de to kommer stadig nærmere hverandre.
Hvilke bransjer/aktører (utenfor din egen bransje) ser du som de største utfordrerne?
Jeg tror forretningsmodellene for hvordan vi jobber vil kunne endres, ettersom konkurranseintensiteten i alle markeder øker. Smart manufacturing, microfactories, crowdsourcing, informasjonstilgjengelighet og generell digitalisering gjør at aktørkartet er langt mer komplekst enn tidligere.
Store aktører kan utfordres av langt mindre aktører, og omvendt. Derfor er det vanskelig å peke på noen spesifikke aktører som enten vil forsvinne, eller bli store utfordrere.
På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i din virksomhet?
Der vil jeg si 10, ettersom innovasjon er helt avgjørende for hva vi gjør og sterkt forankret fra toppledelsen og ut i samtlige prosjekter og hos alle medarbeidere. For å være konkurransedyktige i et globalt marked, er vi helt avhengige av å være helt i front innen teknologiområdene våre, og vi bruker årlig ti prosent av omsetningen vår til forskning og utvikling.
Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?
Jeg henter innsikt både internt og eksternt. Internt hos oss er det mange meget dyktige mennesker som sitter med verdensledende spisskompetanse innen sine felt. Samtidig forsøker jeg å holde meg oppdatert gjennom både samarbeidspartnere, konkurrenter og næringslivet for øvrig. I tillegg er det veldig mye kunnskap å hente fra forskning som gjøres av både institutter og universiteter. Utfordringen er ofte å filtrere ut hva som er viktig og relevant, ettersom det er veldig mye å velge mellom.
Hvordan endres ditt selskaps kommunikasjonsstrategi som følge av den digitale revolusjonen?
Den utviklingen som foregår åpner opp mange nye muligheter, samtidig som det blir stadig mer utfordrende å nå ut med budskap ettersom det er mye mer støy. Vår private sfære sklir stadig mer inn i jobbsfæren gjennom sosiale medier og det får konsekvenser for både merkevarebygging og internkommunikasjon. Det å ha et veldig bevisst forhold til kanalers egenskaper og samspill i forhold til virksomhetens målgrupper blir stadig mer komplekst og viktig å forstå.
I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?
Overordnet så er det helt klart digitalisering, og tre konkrete områder innen dette er: Kunstig intelligens («Artificial intelligence» eller AI), Big Data eller Smart Data og robotisering.
Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?
Jeg er optimistisk. Med digitalisering har vi svært gode forutsetninger – vi er et digitalisert folk og den norske modellen er et sterkt fortrinn for innovasjon og omstilling. Vi har mestret omstilling tidligere, og vi kommer til å klare det også denne gangen. Det jeg mener må til for å lykkes, er at både næringslivet, forskning og akademia og myndigheter våger å prioritere – vi kan ikke bli best på alt.