Med sitt nye prosjekt “Tid™” vil ikke bare TINE gi ferdig mat til eldre, men også tid og hyggelige øyeblikk.
I en tid hvor flere store aktører gjør det lettere for eldre å være selvstendige, ønsker Tine å gi dem både ferdig mat levert på døra, og tid sammen med noen, for å bekjempe både underernæring og ensomhet. Derfor startet de Tid™.
– Vi ønsker at seniorene i Norge skal ha det bra og har som visjon å gjøre Norge til «verdens beste land å bli gammel i», forteller Ida Sølvskudt, som sammen med Hege Homlong, Åsa Roth og Kristine Knutsen Ildjarnstad utgjør teamet bak Tid.
Hjertesak
De startet som en del av Tines Innovasjonsavdeling i 2016, og ønsket å sette fokus på seniorer.
– Dette er et tema vi har jobbet mye med i TINE de senere årene, med lanseringer av produkter som E+ og Styrk, og vi ønsket å ta det et steg videre, forteller Sølvskudt, og legger til at eldreomsorg også er en av konsernsjefens hjertesaker.
– Vi ser også at mange seniorer som får en kognitiv svikt eller svekket fysisk helse mister matlysten som igjen fører til underernæring. I tillegg blir eldre mer ensomme. Med tjenesten Tid ønsker vi å adressere begge utfordringene. Vi har tro på at riktig ernæring, god mat og godt selskap stimulerer til mer matlyst og økende livsglede, forklarer Homlong.
I de siste årene har underernæring hos eldre vært et gjentakende tema i nyhetbildet. Teamet mente de hadde en mulig løsning.
– Både for eldre og unge er det lett å tenke at “jeg orker ikke å lage middag, jeg tar bare et knekkebrød i dag”. I tillegg er det mange enkemenn som kanskje ikke er så vandt på kjøkkenet. Vi ønsket å gi dem et tilbud, forklarer Sølvskudt.
Trakk seg ut
Da vi visste lite om hvilke problemer og utfordringene seniorene har – valgte vi å organisere prosjektet som en start-up og flyttet ut av ut av kontorene til TINE, og inn på gründerhuset «657», for å kunne jobbe selvstendig.
– Det var viktig for oss å jobbe for oss selv, og ikke begrense oss til kjernevirkesomheten og produktene til Tine. Vi ønsket å være noe eget, men med Tine’s støtte i ryggen, forklarer Sølvskuldt.
Og etter ett år ute i gründer–jungelen, hadde de en plan for hva de ønsket å gjøre.
– Vi startet med et pilotprosjekt, for å se om dette gikk an. Vi hadde åtte kunder, leide en bil og en kjølebag, så satte vi i gang, forteller Sølvskud. I tillegg samarbeidet de med et kjøkken som leverte maten.
Og i april trykket de på knappen og startet for fullt prosjektet Tid. Her leverer de ferdige middager, desserter, og mellommåltider på døren til eldre. I tillegg har de tjenesten MerTid, som gir kundene muligheten til å få en time eller tre med “tidsvertene”, som de kaller seg.
Tidsverter
– Planen er at vi skal strekke oss så langt vi kan for at det alltid er samme «tidsvert» som leverer maten. På den måten vil man kjenne igjen personen, og det vil være lettere å ta steget videre til å bestille tid med vedkommende, forteller Homlong.
Og tiden kan kundene bruke til det de selv ønsker.
– Det vi ser er at det først starter med noen ærender, kanskje vanne blomster, varme opp maten de har levert, generelt praktiske ting. Så blir det etter hvert kaffekoppen og praten som blir det aller viktigste, forklarer hun.
Prosjektet har hatt en “soft launch” og har i dag 30 kunder, hvorav 20 prosent benytter seg av MerTid-tilbudet.
– Vi tror dette kommer til å øke etterhvert. Vi gir kundene tid til å bli komfortable med løsningen, forteller Homlong.
Supplement
Og mattilbudet er tilrettelagt for seniorer, med næringsrike måltider, som skal passe til flere dietter.
– Vi har basert oss på husmannskost, fordi det er det vi ser kundene ønsker. Og de har mulighet til å endre retter hver uke, hvis det er noe de ikke liker, forteller hun.
Og både kunder og pårørende er fornøyd med tilbudet.
Solveig, en av Tid™-kundene på 92 år, mener tilbudet er akkurat det hun trenger.
– Det som er bra er at maten kommer helt hjem til meg, og da slipper jeg å gå å handle. Det er det viktigste for meg, forteller hun.
Foreløpig har Tid™-teamet kun forholdt seg til Ullern og Vestre Aker, men er nå klare til å bevege seg utover hele Oslo, og er i kontakt med både seniorer og pårørende. Og de påpeker at de ikke er ute etter å konkurrere med eksisterende tilbud.
– Vi vil ikke konkurrere med de kommunale tilbudene som finnes, men vi ønsker å være et supplement, for de som ønsker noe mer.