– Hvis ikke vi selv begynner å lage bruddene i verdikjeden, kommer det en «Uber» eller «Netflix» og tar oss, fastslår Innovasjon Norges Mona Skaret.
3in.no skrev sist uke om hvordan finansnæringen som erkjenner at den ikke vet hvordan den ser ut om fem år. Rekken av andre næringer som nå møter – eller vil møte – lignende utfordringer er lang.
I Norge kretser diskusjoenene om andre næringer, som energi, maritim sektor og skog. Denne uken hevdet en norsk trendforsker at Norge bør unngå at satse på IKT, ettersom næringen ikke lykkes med å skape nok vekst.
Innovasjon Norges nye sjef for det etablerte næringslivet, Mona Skaret, mener derimot at Norge må utnytte mulighetene i den pågående digitale revolusjonen.
– Hvis ikke vi begynner å lage bruddene i verdikjeden, komme det en Uber og tar oss, sier Mona Skaret.
Mange næringer for tur
Hun har selv erfart hvordan IT kiler seg inn i verdikjeden og ødelegger inntektsgrunnlaget for de etablerte etter flere år som konsulent og leder i Steria.
Uber-eksempelet er sånn sett talende:
– De kobler sammen kjøper og selger direkte. Hva hindrer noen i å gjøre det samme for lettsolgte leiligheter i de store byene? Hvis de dropper glansede prospekter, tilbyr selvbetjent tinglysing og juridisk kompetanse via chat forsvinner intektsgrunnlaget for mange eiendomsmeglere bit for bit sier Skaret – og indikerer at norske næringer på den måten kan bli flyttet utenlands.
Muligheten denne typen nye aktører har – som utvikler en ny plattform, til å skape nye tjenester på tvers av tradisjonelle bransjeskillelinjer – demonstreres i hvordan Uber i Barcelona har begynt å kjøre matvarer, etter at de fikk forbud mot å transportere personer.
Hun peker på næringer som handel, service, helse, velferd og eiendomsmegling, hvor vi må forvente at det kommer nye internasjonale aktører med løsninger som endrer spillereglene i bransjen.
Skaret advarer imidlertid mot å tro at det handler om å slenge opp en IT-løsning. Det er ikke lett å få de etablerte aktørene å lete etter muligheter til å ødelegge sin egen inntjening.
– Det er mange som fortsatt har integrerte verdikjeder. De snakker varmt om avansert kunnskap og personlig rådgivning. Men hvis du pirker litt i verdikjeden handler det ofte kun om å koble sammen informasjon og folk eller folk og folk. Ofte er vi ikke klar over hvor de få “sanne kunnskapsøyeblikkene” egentlig er, påpeker hun.
Her kan vi lære av amerikanske selskaper som i større grad tar inn utfordrere, finansierer dem, eller kjøper dem opp, for å ødelegge verdikjeden innenfra heller enn å bli slukt.
Finansierer mye IKT
Skaret er opptatt av å få frem at Innovasjon Norge allerede i dag bidrar sterkt til nye IT-prosjekter. I 2014 innvilget vi nesten 68 millioner kr i etablerertilskudd til nyetablerte IT-bedrifter, det er en økning på over 40 prosent fra året før. I 2015 har politikerne gitt mer penger både til såkornfond, forny og etablerertilskudd. Det betyr at flere få mulighet til å teste og verifisere ideen sin i markedet.
– Men Norge bør ta et tydeligere grep om IT og digitalisering. Internasjonalt er det her mange av de store mulighetene ligger. Husk at vi er langt framme på offentlige data, sier Skaret.
Hun peker på at utenlandske forskere som jakter på fremtidens behandlingsformer gjerne skulle hatt vårt unike kreftregister.
– Det hjelper ikke med milliardbudsjetter hvis du ikke har data å forske på. Slike muligheter finnes i mange av våre sektorer, fra helse og næringsliv til materialer og subsea-industri, Det må vi utnytte, fremhever Skaret.
Men kampen står ikke mellom business as usual og distruptive teknologier
– Det er enorm forskjell på de som først tester ut V-stil og de som bytter ut spennen på støvelen, men fortsetter å hoppe med samlede ski. Etablerte virksomheter som behersker reell innovasjon er langt bedre rustet til å omstille seg og utnytte mulighetene som oppstår når disruptive innovasjoner utfordrer de etablerte forretningsmodellene, sier Skaret.
Jannis Barbantonis: At innovasjon norge har gjort feil og har forbedringsområder er det liten tvil om. Derfor har ledelsen med Anita i spissen invitert kundene våre – deg inkludert – til å fortelle åpent å ærlig hva vi må endre for å være relevant i fremtiden.
Du er herved invitert til å kontakte meg slik at jeg som ny leder i selskapet har mulighet til å lære av dine erfaringer. Du finner meg på https://twitter.com/monaskaret eller moska@innovasjonnorge.no
Men du får meg IKKE til å slutte å snakke varmt om mulighetene norsk næringsliv har innen IKT og andre distruptive teknologier. Eller å prøve å finne ut hva Innovasjon Norge kan gjøre for å redusere risiko og få fram mange flere dristige innovasjoner. Så får andre vurdere om det er hårreisende eller ei
Umulig å få til hvis man ikke fjerner seg fra skjerming av tilvant profitt og går over til å utfordre og risikere på egen komfort.
Jeg gremmes over holdningen til tilgjengeliggjøring og prising av e-bøker. Her er det både belte og bukseseler. Platebransjen prøvde seg også med dette og står igjen bukseløse etter at streaming stakk av med broka.
Dette må være årets vits?! Nåværende leder i Innovasjon Norge Anita Krohn Traaseth, var selv til stede for ca 2 år siden når et norsk selskap skulle lansere noe Uber kom med i ettertid – tjenesten TAXIBEAT. Innovasjon Norge visste svært lite dvs ingen interesse for tjenesten som Uber idag leverer og skryter uhemmet av !!. Ingen i innovasjon Norge kunne ikke helt se nytten av en Taxibeat tjeneste og ihvertfall ikke hvordan koblingen mellom kjøper og selger kunne utnyttes også på mange andre områder. To år etterpå kommer Mona Skaret og kritiserer norske innovatører med å si : – Hvis ikke vi begynner å lage bruddene i verdikjeden, komme det en Uber og tar oss, sier Mona Skaret. Hårreisende uttalelse, det handler om 1: følge med og 2: vise forståelse og interesse for det man jobber med…