Venture Cup nasjonal finale ble i helgen arrangert med 750 mennesker i salen og Petter Stordalen på talerlisten. Størst applaus fikk en autonom hale til mennesker etter at de stakk av som vinnerne.
Costail lager elektriske haler for cosplay. Cosplay er en hobby der man kler seg ut med kostymer og annet utstyr for å likne en bestemt rollefigur fra spill, film eller anime. Selv om Costail har funnet et nisjemarked er det på ingen måte et lite et. Hadde cosplay vært en religion ville det vært verdens femte største, med 130 millioner cosplayere globalt, fremgår det i en pressemelding.
Under ideinnhenting på NTNUs Entreprenørskole møtte studentene professor Dag Svanæs, som hadde et unikt produkt i skuffen – en elektrisk, autonom hale, som ble brukt til å lære
NTNU-studenter om menneske-maskin interaksjon. Entreprenørskolenstudentene testet ulike markeder for teknologien, og fant fort ut at cosplay var der behovet var størst. Gjennom et par dagers markedsavklaring ble teknologien testet i cosplaymiljøet, og det ble forhåndssolgt haler til over 50 000 kr i perioden. Ett år senere er 10 haler ferdigprodusert og klare til å sendes ut til ti utvalgte cosplayere.
CMO i Costail, Vetle Slagsvold Øien, peker på behovet for mye kundeinteraksjon for å forstå markedet:
– Vi jobber utrolig mye sammen med cosplayerne for å forstå akkurat hvilke produkter de ønsker, og hvordan de ønsker å bli kommunisert med. Vi er ikke cosplayere selv, og deres
tilbakemeldinger er det vi bygger bedriften vår basert på.
Lørdag kveld ble det kjent at Costail ble årets vinnere av studentforretningsplankonkurransen Venture Cup, en konkurranse av Start Norge og McKinsey & Company. I juryen satt
representanter fra blant annet SIVA, Innovasjon Norge, McKinsey & Company, Kongsberg, Innovasjon og Danske Bank. Konkurransen har Start Norge arrangert på vegne av McKinsey &
Company siden 2004 og antall bidrag hvert år er fortsatt høyt. I år var det i overkant av 100 bidrag i første fase av konkurransen.
Fase to består av regionale finaler fordelt på fem regioner
hvor to fra hver av disse finalene går videre til nasjonal finale som arrangeres i løpet av Start Forum på høsten.
Seieren i Venture Cup betyr mye for videre utvikling av produktet og bedriften.
Øien sier at pengepremien på 100 000 kr kommer godt med:
– Premien gjør at den tunge produksjonsprosessen vi skal gjennom de neste månedene gjennomføres raskere, og vi kan iverksette våre planer om merkevarebygging og
kundeinteraksjon i større skala.
I tillegg snakker Øien om viktigheten av å få ekstern validering fra etablert næringsliv, offentlige aktører og profilerte enkeltpersoner. Han peker på det faktumet at Costail er et ganske
uortodoks case, og en slik kvalitetssikring og bekreftelse tyder på at de gjør noe riktig.
Som begrunnelse for seieren trakk juryen spesielt fram hvordan selskapet jobber med kundemålgruppen, og deres modne forståelse av forretningsmodeller.