Etter å ha jobbet med produktene sine i over hundre timer kunne barna i Kidzdesignlab presentere produktene sine for presse, kunnskapsminister og et entusiastisk publikum under produktlinjens lanseringsfest i helgen.
– Kidzdesignlab handler om det å skape, det handler om kreativitet, å kunne se sine egne ideer bli til virkelighet, sa en av drivkreftene bak initiativet, Sverre Steensen, fra talerstolen.
Gjennom Kidzdesignlab har han har invitert barn til å delta i hele løpet fra idé, via design til produksjon, med et ønske om å hjelpe dem med å realisere sitt innovative potensiale. Lørdag kunne vi se de tolv unge designerne fortelle om hvert sitt ferdige produkt. På vei dit har de vært gjennom en grundig og langvarig prosess for å få et best mulig resultat.
– På Kidzdesignlab har vi gått gjennom prosessen med å komme opp med ideer, prototype, prototype igjen for å gjøre ideen bedre og forhandlinger med fabrikken, fortalte elleve år gamle June – designeren av den sammenleggbare krakken Step & Smile.
Hennes produkt var bare et av mange som imponerte med både reell nytteverdi og sjarm. En av målsetningene til Kidzdesignlab har vært å vise at barn – med sin fantasi og kreativitet – kan skape virkelige produkter som er bedre enn de som allerede eksisterer. Blant høydepunktene var den hundre prosent vanntette skolesekken Alldry, den multifunksjonelle blandebollen Smart Mix og grytevottene Safe Hands, de første grytevottene designet spesielt med tanke på barn.
Smarte grytevotter
Elleve år gamle Allegra er designeren som står bak Safe Hands. Hun forteller at grytevottene, i tillegg til å være utstyrt med et spesielt luftehullsystem for å beskytte mot varme, har en rekke andre tilpasninger for å gjøre dem mer rustet for oppgaven.
– Som du ser så er det en smiley her fremme der man skal gripe. Og så er det ekstra bra plastikk så varmen ikke går gjennom. Så er det magneter, så de sitter fast i det man skal ta ut av ovnen.
Hun forteller også litt om hvordan hun mottok designoppgaven.
– Først er det mange kandidater, og etter noen uker har de valgt ut seks forskjellige barn – da kommer de og banker på døren, og har med en stor boks med en Kidzdesignlab-lampe oppå – og inni boksen er det en lapp hvor det står hva man skal lage.
Tilgjengelig på Norli og Elkjøp
Kidzdesignlab har inngått partnerskap med både Elkjøp og Norli, og produktene blir å finne i begge butikkjedene utover høsten.
– Mye er ute i butikkene allerede. I løpet av neste uke og uka etter tipper jeg alt er ute i alle butikkene, forteller Caroline Heitmann, som er markedssjef i Norli og til stede på lanseringsfesten.
Hun er veldig spent på hvilken mottakelse produktene kommer til å få. På spørsmål om hva slags forventninger hun har til salget, svarer hun:
– Jeg tror det kan bli kjempestort. For eksempel til jul ønsker man jo gjerne noe som er litt ordentlig, litt morsomt og litt nytt. Og hvis du ser nærmere på produktene er det lett å se og kjenne at det er ordentlig kvalitet.
– Mer kreativitet i alle fag
Til stede var også kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Han var klar på at tenkningen bak dette prosjektet også må inn i skolen.
– En av tingene vi skal ha mer av i alle fag er kreativitet og kreativ tenkning – for i fremtidens arbeidsliv, som dere skal ut i om en del år, kommer vi til å trenge mer og mer av er mennesker som kan drive problemløsning – som kan ta det de kan og bruke det på nye, ukjente områder, sa han fra talerstolen.
Der besvarte han også spørsmålet om hva vi skal leve av her i landet etter oljen.
– Akkurat det dere har vært med på nå er det vi skal leve av i Norge etter oljen. Det dere har gjort er å ta ting som kan virke kjent – ting som vi kanskje tror vi har en god løsning på – og så har dere gjort det enda bedre gjennom å ta eksempler fra hverdagslivet, gjennom å være gründere, gjennom å være innovative.