Kun to år etter oppstarten har det norske teknologi- og infrastrukturselskapet Wattif EV denne uken befestet sin posisjon som en ledende ladepunktoperatør i Norden. Denne uken gjennomførte de et viktig teknologikjøp fra Zaptec ASA.
I januar i år sikret Wattif en investering på 50 millioner euro fra Marguerite, en av Europas mest aktive investeringsfondsforvaltere innen bærekraftige infrastrukturprosjekter. Det nylige oppkjøpet av Charge365 fra Zaptec ASA, posisjonerer Wattif som en viktig aktør i det europeiske ladelandskapet for elbiler. Selskapet driver for tiden 26 000 ladepunkter i seks land i Europa. Wattif har hovedkontor i Bergen og opererer i Norge, Sverige, Tyskland, Østerrike, Irland og Storbritannia.
Selskapet har allerede rundt 70 ansatte og er i rask vekst.
Robert Svendsen, administrerende direktør i Wattif EV, sier i en kommentar: “Vårt mål fra dag én har vært å bli en av Europas ledende leverandører av destinasjonslading. Nå er vi i en ledende posisjon i Norden, og en av de største CPO-drifterne i europeiske boligkooperativer. Vi rangerer allerede på åttende plass totalt i Europa, basert på antall ladepunkter. Dette er et betydelig skritt i riktig retning og en avgjørende milepæl for Wattif.”
Lansering over hele Europa i 2024
Charge365 er en omfattende løsning for drift og tilrettelegging av automatiske betalinger for elbillading. Operativsystemet, med over 2000 aktive ladeanlegg og er det mest brukte systemet i Norge, vil bli introdusert sammen med Zaptec Pro-laderen til borettslag i ulike europeiske land i 2024. Målbrukergruppene inkluderer borettslag, bedrifter, private brukere og offentlig tilgjengelige ladestasjoner.
“Charge365-systemet, kombinert med Zaptec Pro-laderen, er etter vår vurdering den beste kombinasjonen for borettslag som er tilgjengelig på markedet i dag. Det er enkelt å installere og brukervennlig, og passer perfekt med Wattifs fokus på en ukomplisert og sømløs kundereise, sier Svendsen fremhevet,
Oppkjøpet av Charge365 markerer Wattifs tredje strategiske grep i 2023. I første kvartal kjøpte selskapet BilLader AS, og i oktober overtok Wattif EV Sweden AB driften fra EFUEL, som hadde installert tusenvis av ladere på svensk.
“Vi er overbevist om at fremtiden for elbillading ligger i lading når den parkeres, noe som eliminerer behovet for å parkere for lading. Med økende batterikapasitet og rekkevidde er destinasjonslading fremtiden. Derfor vil vi utvide ladeinfrastrukturen der bilene parkeres for å spare penger. Elbilsjåfører fra ladekøer og dempe rekkeviddeangst,» kommenterte Svendsen.
Det vil komme flere oppkjøp og økt organisk vekst
“Vi er langt fra ferdige. Veikartet vårt innebærer å distribuere så mange Wattif-ladere som mulig og anskaffe de riktige selskapene. Vårt klare mål er å bli en av de største destinasjonsladepunktoperatørene i Europa og skape den beste ladeopplevelsen for alle. Vi vil ikke være fornøyd før vi oppnår dette.” uttaler Svendsen til Innomag.
Konsernsjef Kurt Østrem i Zaptec ASA ser frem til et fruktbart samarbeid med Wattif fremover og sier;
«Vi er glade for å få inn en ny verdiøkende partner, som vil bidra til en betydelig økning i salget fremover. Vi ser frem til å samarbeide med Wattif om fremtidige prosjekter for å styrke bærekraftig transport over hele Europa sammen.»
Det unge bergensselskapet har spenstige ambisjoner og en smart forretningsmodell vi i InnoMag har sansen for.
Wattif EVs forretningsmodell innebærer i praksis å danne partnerskap med parkeringsplasseiere, der Wattif dekker hele eller deler av investeringskostnaden og deler fortjeneste med eiere. Parkeringsplasseiere slipper dermed å bygge ut ladeinfrastruktur selv, dette gir fleksible forretningsmodeller og øker attraktiviteten til parkeringsplassene og skaper et ekstra inntektspotensial, for eksempel i kjøpesentre.
La oss også ta med at selskapets styreleder er ingen ringere enn Bård Mikkelsen, Statskrafts tidligere konsernsjef. Mye tyder på at vi vil høre mer fra dette unge Bergensselskapet.