I en hektisk hverdag, med full fres på jobben, er du ikke alene om å ha dårlig samvittighet for barna. Mental trener Birgit Semundseth gir deg gode råd og tips om hvordan du kan styrke dine barns selvfølelse og selvtillit.
– For at et barn skal ha det bra, er det utrolig viktig at han eller hun føler seg verdifull. Spørsmålet «Hva er det beste du har opplevd i dag?» – er et klassisk positiv psykologi-verktøy. Det gir barna daglig trening i å ha fokus på og fortelle om det gode som skjer med dem, sier mental trener Birgit Semundseth.
Hun er sosial entreprenør og initiativtaker til Barnas Plattform, et nettbasert foreldrekurs. Her oppfordres foreldre til å stille spørsmålet rundt middagsbordet, eller når de går hjem fra barnehagen eller skolen.
– Det viser seg at hvis vi ikke har et bevisst fokus på de gode tingene som skjer i hverdagen, er det vanlig at vi ikke får det med oss. Dette gjelder voksne, så vel som barn, sier hun.
Økt fokus på det positive øker menneskers opplevelse av glede i livet. Dette kan også bedre selvfølelsen, fordi mennesker blir mer oppmerksomme på hva andre har gjort for dem – og det kan gjøre dem tryggere og mer fornøyde med seg selv.
Det samme gjelder den gjensidige formidlingen av gode egenskaper mellom foreldre og barn. Denne måten å gi anerkjennelse på er eksempelvis brukt i skolesammenheng. Lærere vektlegger å ha fokus på den enkelte elevs stryke og kvalitet, fremfor utfordringer og sårbarhet.
– Når barn/ungdommer/voksne evner å skape gode relasjoner til andre mennesker, er dette en av de viktigste forutsetningene de har for å kjenne at de lever et godt liv. I barneårene er dette kanskje særlig viktig når barna begynner på skolen, der barnets sosiale og faglige evner er avgjørende for hvordan dagene blir.
Her følger noen råd og tips i positiv psykologi og mental trening som evner å skape positive resultater, i følge Semundseth:
1. Spørsmålet ”Hva er det beste du har opplevd i dag?”. Hjelper barn og voksne til å identifisere verdifulle opplevelser gjennom dagen. Spørsmålet bidrar til positivt fokus i hverdagen.
2. Prøv tre minutters massasje som legger til rette for en god avslutning på dagen. En kilde til nærhet, gir gode følelser mellom voksne og barn. En rutine som kan roe ned og fremme innsovning hos barnet.
3. ”I dag vil jeg gjerne si noe jeg synes er så bra med deg – og kanskje du vil si noe du synes er bra med meg etterpå?”. En metode som forsterker og fremhever det som er bra med barnet. Voksne formidler barnas gode egenskaper og barnet får formidlet hva det synes er bra hos den voksne. En kilde til å skape gode relasjoner som varer gjennom hele livet.
4. Auditiv trening av barnets selvsnakk – som styrker barnets selvfølelse og selvtillit. Her følger noen eksempler på hva barna hører for å styrke/opprettholde en god selvfølelse: ”Jeg er et verdifullt barn”. ”Jeg er helt spesiell og best i verden til å være meg.” ”Jeg er god og mange er glad i meg”.
Barn må føle seg verdifulle, for å ha det bra med seg selv. Erfaring og forskning viser at mange barn får en positiv opplevelse ved å bruke denne metoden, sier Semundseth.
De får mer tro på seg selv, føler seg tryggere, sterkere og gladere!
Jeg skiller mellom begrepene selvfølelse og selvtillit. Selvfølelse har å gjøre med hvordan vi føler oss – føler vi oss verdifulle? Fortjener vi å bli elsket? Selvfølelsen bærer vi med oss hele tiden, den er en del av hvem vi er.
Selvtillit derimot, er knyttet til troen på egne ferdigheter. Vi kan tro at vi vil klare å prestere og mestre. Vi kan også å skape positive tankemønstre ut fra ideen om at det man tenker, former både en selv og verden rundt en.
– Etter å ha jobbet som mental trener i flere år, har jeg sett at det å styrke barnas selvfølelse og selvtillit fungerer som et slags «universalmiddel». Med en gang barnet får det bedre med seg selv, er det også en tendens til at tingene som er vanskelige i barnets liv – blir bedre – eller helt bra!
Hva er det beste du har opplevd i dag?
Om Birgit Semundseth: Leder for selskapet Lifemastering AS. Hun er Lisensiert Mental Trener og har utdanning innen nevrolingvistisk programmering (NLP) og coaching. Semundseth jobber med mental trening innen flere forskjellige områder. Hun er en etterspurt foredragsholder i barnehager og barneskoler, hvor hun underviser foreldre i et nettbasert foreldrekurs som heter Barnas Plattform.