”Nå må vi lære oss å ta alle de nye tjenestene i bruk. Jeg kom meg endelig på Twitter i fjor sommer. Det er fantastisk moro!”  

Berit Svendsen, adm.dir. Telenor Norge til 3in

 

Av Anita Fleime-Dahl

Den smittende latteren gjaller i lokalet. Hvor som helst, når som helst. Vi får øye på Berit Svendsen i den røde kjolen, der hun sprudler blant dresskledde næringslivstopper. Berit Svendsen er konserndirektør og administrerende direktør i Telenor Norge – hele Norges Telemor.

– Innovasjon og endring er helt dagligdags. Det skjer jo noe nytt hele tiden i telecom-bransjen.

Hvor aktiv er du i sosiale medier?
– Jeg forsøker å være i front. Må jo skjønne hva kundene gjør. Nå må vi lære oss å ta alle de nye tjenestene i bruk. Jeg kom meg endelig på Twitter i fjor sommer. Det er fantastisk moro! Sier Berit Svendsen. Hun twitrer til både kunder og ansatte.

– Utfordringen er å få folk til å ta alle de nye mulighetene i bruk. En ting er å ha teknologien, men det viktigste nå er å få flere til å bruke alle de spennende tjenestene. Der ligger det et stort potensiale for oss framover, sier Telenor-sjefen.

Det er ikke lenge siden vi hadde fasttelefon. Nå har vi fjerde generasjons mobiltelefoni – og den første smarttelefonen er for lengst på museum.

Krever tilgang
– Vi merker en enorm trafikkøkning i nettene våre. Så merker vi også at det norske folk krever tilgang over alt – til enhver tid. Det er et kjempekrav fra privatkunder, bedriftskunder og offentlig sektor. Dette er et veldig spennende marked, sier Berit som gjør alt hun kan for å tilfredsstille sine krevende kunder.

Telenor investerer årlig over fire milliarder i ny og forbedret infrastruktur over hele Norge, men må ofte stoppe arbeidet, på grunn av ulike graveforskrifter og praksis fra kommune til kommune. De fleste ønsker å tilby digitale tjenester, men ikke alle tilrettelegger for utbygging av infrastruktur i tilstrekkelig grad. Telenor er avhengig av et smidig regelverk fra myndighetene.

Nå har Telenor fått tildelt nye frekvenser som gjør at de kan forbedre dekningen i alle landets fylker. Dekningen skal bli bedre allerede fra tidlig i 2014.

– Ikke minst vil innendørsdekningen bli vesentlig bedre. Vi skal være best på dekning og høykapasitets mobildata i Norge, sier Berit Svendsen.

Giga-krefter
– Vi innfører en ny G hver tiende år . Vi begynte med første G i 1982, nå jobber vi både med 2G og 3G. Vi har 95 prosent dekning på 3G og er som kjent i full gang med 4G. Absolutt alle vil ha det, men det vil ta noen år. Telenor har åpnet 4G i 100 kommuner, og over halvparten av Norges befolkning har 4G der de bor. Dette gir opptil 10 ganger så hurtig nedlastning som i vanlig mobilnett. Når vi får dekket landet med 4G om fem-seks år, så kommer helt sikkert 5G, ler Berit Svendsen og synes det er akkurat dette som gjør det så utrolig spennende å jobbe i Telenor.
– Vi står på for at flest mulig skal ha en best mulig surfeopplevelse, legger hun til.

Hvor sitter de beste forskerne i Telenor-konsernet?
–  Vi har god kompetanse i alle de 12 landene vi opererer i. Vi utnytter mulighetene på tvers. I Norge er vi gode på mye!

Markedene utvikler seg forskjellig. Bangkok er verdens hovedstad når det gjelder Facebook. Asiatene elsker Facebook. De får aldri nok og jeg tror vi får se helt andre tjenester som tar av i det markedet, enn det vi ser i Vesten. De er nesten mer på Face enn i det virklige livet, sier Svendsen.

 

Priskrigen

Hvor redd er du for å miste posisjonen i markedet her hjemme?

– Så lenge 60 % av det norske folk sier at Telenor er best på dekning og kapasitet, så har vi en solid posisjon. Det handler om å videreutvikle den posisjonen og hele tiden komme med det nyeste av det nye – men det er klart det er en tøff priskrig på mobile tjenester i Norge, sier hun.

 

Badeengel

SportyBerit elsker å svømme og tar seg gjerne et morgenbad, før hun går på jobben. Hun er smilende, sprudlende og full av energi – og kan ta pusten fra de fleste når hun kjører på. Telenor Norge-sjefen er også kjent som en tøff leder i Telenor-systemets “evige” omorganisering, for stadig å tilpasse seg nye tider og markeder.

 

VeteranBerit (50) fra Fredrikstad, kan selv se tilbake på en lang karriere i Telenor-konsernet. Svendsen begynte som forsker her allerede i 1988. Konsernsjef Jon Fredrik Baksaas begynte året etter.

 

Om læring

 

– Før i tiden hadde vi en egen teleskole. Vi var en pionér for 30-40 år siden. Da måtte Televerket utdanne ingeniører og teknisk personale selv. Det krevde teknisk kompetanse. I dag er alt annerledes. Telecom er en global industri, men vi er fremdeles helt avhengig av å ha spesialistkompetanse for å konkurrere på verdensmarkedet.

Nå har vi kurs spesielt for merkevarebygging og ledelse, mens vi ser over alle operasjonene i verden for å finne den aller beste kompetansen.

Lederforbildet til Berit Svendsen heter Gro Harlem Brundtland. På hjemmebane er hele Norges Telemor, mor til to adoptivbarn fra Chile. Hun er opptatt av læring og selv utdannet sivilingeniør.

– 70 % av det vi trenger lærer vi i arbeidslivet. Klarer vi å kombinere tidlig læring i barnehage, skole og i næringslivet framover, kommer det til å gå veldig bra med Norge.

Allerede nå er det mange sykepleierstudenter som lærer bare via nettbrett og mobiltelefoner – og alt ligger lagret i skyen. De slipper ransler og kan lære over alt.  Det er fantastiske muligheter som kan tas i bruk, sier Berit Svendsen.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here