Torsdag 21. mars fra 09-12 inviterer den globale investor match-making organisasjonen Seed Forum – sammen med NORBAN, Innobørs, og Venturelab – 10 spennende norske oppstartsselskaper til å pitche foran investorer hos PWC i Bjørvika. Selskapene er på forhånd screenet og forberedt, noe som sørger for interessante investeringsmuligheter for deg som investor.

(Les mer om eventet her)

Her vil selskapene levere 7-minutters pitcher, i tillegg til 30-sekunders power-pitcher – der det vil i etterkant være muligheter for networking.

For øvrig introduserer vi 1. mars ny funksjonalitet i InnoBørs – det betyr at Norges beste oversikt over nye startups blir enda bedre og vi bruker den siste vinterdagen til å minne deg som leser på fem flotte grundercases du helt sikkert vil høre mer om i tiden fremover. Er du derfor på jakt etter et sted som nok vil slå bankrenta med god margin, bør du se på følgende caser;

  • Cloudx services fra Moss, tidligere mest kjent for sin beryktede Mosselukt grunnet røyken fra papirfabrikken som hang som en illeluktende sky over Østfold-byen. Der har de to erfarne IT-ekspertene Jon Sjølie og Jan Solvang startet en skytjeneste som er i ferd med å vekke internasjonal oppsikt.  Skytjenesten de tilbyr er en effektiv og mobiloperatør uavhengig måte å ringe på, ideell for alle som ønsker å bruke eksisterende mobil abonnement til å ringe fra enhver enhet. Samtidig som Microsoft stadig ruller ut nye tjenester basert på Skype og gamle LYNC, nå Skype for Business, er de fem medarbeiderne i ferd med å bli populære hos noen av Europas største Microsoft-forhandlere.
  • Triangula som har lansert en løsning som detekterer hvor pistolskudd kommer fra. Løsningen kan med høy nøyaktighet lokaliserer skudd på over en kilometers avstand. Sikkerhetsselskaper, vaktselskaper, politi og andre kan utplassere Triangula i løpet av minutter og får et verktøy i sitt arbeid med å sikre et geografisk område, personer eller verdier.
  • ASAP-Norway som i samarbeid med helse- og omsorgsbransjen har utviklet neste generasjons oppdekningsutstyr til sengeposter, bord og bårer hvor det er særlige behov i forhold til søl og væskeproblematikk.
  • Lofoten Water som satser på ekstra godt vann, rettet ikke minst mot eksportmarkedet. I fjor vant Lofoten Water den prestisjetunge prisen: “The Best Tasting Water Award” på Zenith Global Bottled Water Awards 2016 i Praha. Det var over 100 produsenter fra 25 land som konkurrerte om den gjeve prisen. Oppstartselskapet var også finalister i prisene “Best New Brand”, “Best cap” og “Best packaging” og har allerede produsert over 20 000 flasker. De henter nå kapital fra en eller flere tidlig-fase investorer som ser verdien av et godt merkenavn, et unikt produkt og potensialet i det store asiatiske markedet.
  • Environor, spennende case som søker å løse verdens behov for rent vann og kloakkrensing gjennom å benytte avdankede oljetankere. I samarbeid med DNV GL har de utviklet et konsept som raskt kan settes inn der behovet er størst.  Styreformann er ingen ringere enn tidligere CEO i Wilhelmsen Lines, Ingar Skau og også DNV GL’s tidligere sjef Henrik Madsen er med på laget.
  • Det siste gründercaset vi ønsker å trekke frem denne gangen er ganske unikt, men så heter det da også Unikia AS. Bak selskapet står en av Norges dyktigste designere, Sverre Steensen som siden 2012 har utviklet mer enn 200 produkter, først som en del av Enklere Liv konsernet og siden 2015 utenfor konsernet. Selskapet selger produktene direkte til sluttkunder, retailere og distributører globalt. Etter å ha solgt seg ut av Enklere Liv kjeden så  fokuserer han i dag fullt og helt på UNIKIA og er i ferd med å bygge opp en idelab som allerede i 2017 vil omsette for vel 40 MNOK.

(Det er også mulig å be om stille inn søket på InnoBørs til kun å ta for seg startups innen utvalgte sektorer eller selskaper startet innenfor eget fylke. Løsningen dekker foreløpig ikke utenlandske caser.)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here