Ideen til UpFront Marketings forretningsmodell ble unnfanget i en heis. Nå ønsker de to gründerne bak selskapet å etablere seg i markedet for innendørs reklameplass – gjennom å ta i bruk uutnyttet plass i næringsbygg og boligblokker.
– En av våre største konkurransefordeler er at demografien til målgruppene vi når fra våre plasser er veldig godt kartlagt og dokumentert – dette skaper en høy verdi for våre kunder, siden de kan tilpasse markedsføringen ut fra dette, forteller Martin Flateby, som er en av de to gründerne som står bak bedriften.
Et av salgspunktene til startupen er mulighetene konseptet gir for spesifikt tilpasset reklame. Ved å sette opp digitale skjermer i heiser, oppganger og inngangspartier gir de sine kunder eksponering på en alternativ arena der det i større grad enn vanlig kan forutses hvem som kommer til å se reklamen.
Siden ingen i Norge har gjort innendørsarenaen til sin egen enda tror han potensialet her til lands er stort.
– I dag er det ingen aktører som er aktive innenfor denne nisjen av medieformidling, og vi skiller oss dermed ut i markedet, forteller Flateby.
Kjedelig heistur ble spire til forretningsmodell
Idéen kom da medgründer Even Ødegård stod i heisen på vei opp til noen bekjente. Heisturen var litt for langvarig for Evens smak, og det slo ham: “Hvorfor er det ingenting å se på mens jeg står her?” Han luftet en idé om reklame i heisen for Flateby, og ballen begynte å rulle. Ingen av dem var i tvil om at de ønsket å satse hundre prosent på prosjektet. Gründerdrømmen hadde vært med dem lenge, og de hadde begge vært med på mindre vellykkede prosjekter etter endte studier på BI.
– Vi har begge et brennende ønske om å skape noe eget og å være med på reisen det er å utvikle en idè til et velfungerende selskap, forteller Flateby.
– Fokus på relasjonene
Innobørs-registrerte UpFront Marketing benytter seg av teknologi og løsninger som allerede eksisterer i markedet, men tar dem i bruk på en arena der ingen er til stede i dag. Muligheten for at det kan dukke opp konkurrenter må dermed tas med i betraktningen.
– Vi har høyt fokus på tett oppfølging og gode relasjoner til både samarbeidspartnerne og kunder, slik at vi kan bli den beste i vår nisje og dermed ikke være så utsatt ved eventuelle nye aktørers inntog.
Hva lover dere kundene, og hva sier kundene til dere?
– Kundene våre blir lovet at annonsering via oss gir høy grad av oppmerksomhet, en presis indikasjon på hvilke kundegrupper de kan nå fra forskjellige plasser og muligheten til å tilpasse kampanjer lokalt.
Potensielle kunder gründerne har vært i kontakt med er nysgjerrige på hvilke muligheter denne typen markedsføring kan være med på å skape for dem. Samtidig ligger det en del skepsis der, som følge av at konseptet er nytt og de ikke har gjort seg noen egne erfaringer.
– Tilbakemeldingene har jevnt over vært gode, forteller Flateby.
Ønsker investeringer
For øyeblikket er det ingen investorer i selskapet, men dette er noe de nå vil søke aktivt etter.
– Både rene finansielle investorer og eventuelle personer som kan være mer aktive og komme med innspill og forslag til løsninger og forbedringer er interessant.
Flateby mener tidspunktet for oppstarten har vært gunstig. Det skjer mye på det teknologiske området når det gjelder skjermer og digitale skilt, og endringene kommer raskt.
– Prisen på skjermer faller, og teknologien vi er avhengig av er tilstede – for eksempel gjennom innebygd 4G på skjermene, som gjør at vi kan fjernstyre hva som vises. Det er flere utendørs markedsføringsflater enn noe gang i norske byer. Storbyene vil bare få flere ettersom bysykkel-avtalene vokser og reguleringene endres. Det vil bli tøffere konkurranse om kundene, men det er her vi kan utnytte muligheten til å få kunder inn i vår kanal, avslutter Flateby.