Ukens gründercase ønsker å løse problematikken med stadig flere nedlagte lokale forretninger og et tilhørende uttynnet butikkmangfold. Gjennom en app tilrettelagt for både forretningseiere og folk flest forsøker Stavanger-baserte Collect Up å gi hele lokalsamfunnet en online tilstedeværelse.
– Selv om det eksisterer en rekke apps for forretninger allerede, foretrekker lokale butikkeiere ofte å markedsføre seg i sosiale applikasjoner som Facebook og Instagram – nettopp på grunn av det sosiale aspektet. Men, disse applikasjonene er ikke ordentlig tilrettelagt for forretningseiere, sier Saeed Ebrahimi, som sammen med Shamsadin Shamsaee er gründeren bak Innobørs-registrerte Collect Up. Senere har temet blitt utvidet med et tredje medlem, Farzad Nadiri.
Ønsket om å hjelpe lokalbedrifter med å etablere seg på nett bunner i et ønske om å bevare lokalsamfunnet og fellesskapet slik vi kjenner det.
– Kan du forestille deg byen din uten noen butikker, utstillinger eller kjøpesentre? Hvis nedleggingstempoet fortsetter å øke som i dag kan det bli en realitet for våre barn. Den gode nyheten er at det fortsatt finnes over tre hundre millioner formelle lokale forretninger i verden. Vi burde beholde dem hvis vi vil at barna våre skal oppleve det samme levende lokalsamfunnet vi har nå, sier Ebrahimi.
– Lokale bedrifter utilgjengelige på nett
Hverdagen vår er travel, og vi har rett og slett ikke tid til å gå fra butikk til butikk for å finne tilbudene som passer behovene våre best, forteller han videre. Så i steden for å støtte opp om det lokale næringslivet handler vi mer og mer på nett.
– For å forstå hvorfor online-shopping er mer interessant for oss enn å handle hos lokale snakket vi med en lekke lokale næringsdrivende og studerte de eksisterende nettsidene og applikasjonene deres. Dataene vi fant peker på noen utfordringer, forteller han, og fortsetter:
– Det finnes ingen enkel måte å utforske tilbudet av varer og tjenester fra lokale forretninger på nett. Påliteligheten til den enkelte lokale bedrift i det virtuelle rommet er en bekymring. Produkttilgjengeligheten hos lokale er en problemstilling for folk som handler på nett. Og sist men ikke minst er det viktig for folk å dele sine personlige erfaringer med venner.
– Vil holde brukerne aktive
Collect Ups løsning er en lokasjonsbasert mobilapp og nettplattform som lar tradisjonelle varehandlere og forretninger skape seg et online utstillingsvindu. Potensielle kunder kan dermed enklere søke seg frem til produkter, forretninger og tilbud de har behov for. I tillegg fungerer appen som et sosialt nettverk med tidslinje, chatmuligheter og notifications, og tilbyr dermed muligheten til å dele erfaringer og opplevelser med andre.
– Appen er designet for både sosiale formål og forretningsformål, og vi ønsker å holde brukerne aktive også utenfor eventuell shoppingaktivitet, forteller Ebrahimi.
Produktet inneholder også en verifikasjonsprosess, slik at man kan være sikker på at forretninger eller butikker man handler fra er legitime næringsdrivende.
– Snakker gjerne med investorer
Den første revisjonen av Collect Up-appen ble lansert den første august, og bare en måned etter signerte de med sin første lokale samarbeidspartner. Tanken er at hver region eller hvert land vil ha sin egen samarbeidspartner som er ansvarlig for å justere appens funksjonalitet basert på lokale forhold. Collect Up vil dele inntektene fra hver region med den aktuelle samarbeidspartneren.
Verifisering av forretninger i appen startet den første september, og webplattformen er forventet ferdig i løpet av neste måned. En samling produkter og næringsaktører har allerede blitt lagt inn.
Så langt har 130 000 dollar gått inn i selskapet fra gründerne og deres nettverk. Målsetningen i henhold til forretningsplanen som er utviklet er å bli lønnsomme i løpet av neste år. De søker for øyeblikket flere investeringer, og snakker gjerne med potensielle partnere:
– Vi deler gjerne strategien vår med eventuelle engleinvestorer, avslutter han.