Oppstartbedriften 29 Minute Books vil erobre markedet for korte lydbøker, og tar i bruk alternative markedsføringsstrategier for å nå målet.
– Prosjektet ble jobbet sakte fremover i noen år, men etter utallige positive tilbakemeldinger fra bransjen og interesse fra investorer, stiftet vi i mai 2014 selskapet 29 Minute Books AS, og giret opp aktiviteten, forteller Frank Homme, administrerende direktør i bedriften.
Ideen bak Innobørs-registrerte 29 Minute Books er enkel: Behovet for og ønsket om kunnskap er større enn noensinne, samtidig som tidsklemma gjør at folk ikke tar seg tid til å lese bøker og sette seg inn i nye temaer slik de gjerne vil. Løsningen? 29 minutter lange lydbøker tettpakket med informasjon og innhold. De kan ta for seg et tema, et fag, eller de kan være ren underholdning – hva som helst, så lenge det holder seg innenfor tidsgrensen.
– Vi har hatt ca. 60 forfattere og 7 voiceskuespillere som har produsert innhold for oss, og er nå klare med ca. 100 tema- eller fagbaserte titler, hvorav ca. 95% også er tilgjengelig som lydbok. Alle titler er utelukkende på engelsk, da mediaplattformen og prosjektets natur gjør at det naturlige nedslagsfeltet er internasjonalt.
Samtaler med noen av verdens største forlag
29 Minute Books ble startet av Homme og medgründer Kristian Jæger. Nå er de på utkikk etter en strategisk partner.
– Vi har har vært i møter med flere av de største forlagene i verden, som McGraw Hill, Penguin Random House, Wiley, Pearson og Hacette. Selv om vi har vært svært nære å få en internasjonal avtale, så har det ikke lykkes enda. Vi er derfor nå i en fase hvor vi ønsker å se på mulighetene for å få med en ren investor med på laget, da for å styrke selskapet både teknisk og innholdsmessig overfor mulige internasjonale partnere.
På sikt ønsker bedriften også å gi ut på papirformat, og det er lagt en strategi for produksjon av fysiske titler, med stativer som plasseres ut i bokhandler, på flyplasser o.l. De har også ambisjoner om å tilby innhold på flere språk.
– Sekundert vil det bli tatt en vurdering av om kinesisk, fransk og spansk er neste språk innholdet skal tilbys på. Det er prosjektert ca. 300 nye titler som skal skrives.
Hvordan samspiller dere med partnere og eventuelt investorer, og hva lokker dere med for at de skal satse på dere?
– Alt er klargjort for en internasjonal lansering, via media, Facebook, Twitter, Google, Apple App Store, Amazon Kindle, Apple iBook og utallige bok og promoteringssider. Vi er klare til å lansere prosjektet, men ønsker oss en strategisk partner. Dette delvis for å kunne ha en viss tyngde om det skulle bli aktuelt å knytte til seg en internasjonal partner som Amazon eller Barnes & Noble, og dels fordi markedsføring og kostnadene forbundet med dette vil være omfattende. Det er likevel viktig å understreke at alle kostnader forbundet med oppstart, utvikling og tilrettelegging allerede er tatt, samt at selskapet er 100% gjeldfritt.
Sendte gratis e-bøker til Trump
Før det amerikanske presidentvalget sendte 29 Minute Books daværende presidentkandidat Donald Trump et tilbud om ett års gratis adgang til firmaets bibliotek av lyd- og e-bøker.
– Vi har i dag sendt et formelt tilbud til Donald Trump hvor vi tilbyr ham å lese seg opp på noen av de emnene og titlene en finner på vårt nystartede forlag, sa daglig leder i firmaet den gang, og la ved en liste over titler som blant annet inkluderte “Etiquette and how to behave all over the world”, “Art of small talk and chit chat” og “How to be a better husband”.
Trumps kampanjekontor sendte en mail og takket for bidragene, men det er ukjent hvorvidt presidenten selv har lest noen av titlene enda.