Ukens gründere har utviklet en digital lydplattform som etterligner opplevelsen av å være i et studio eller et øvingsrom, og som lar mennesker fra ulike steder i verden møtes for å lage og spille musikk sammen.
– Vi fokuserer på hobbymusikerne i stedet for profesjonelle produsenter, og vi lager derfor en løsning som vektlegger brukervennlighet og det sosiale aspektet like mye som det rent tekniske, forteller Martin Knutli. Han er daglig leder og en av gründerne av selskapet.
Savnet verktøy
Teamet bak Innobørs-registrerte Audioclub består av en gitarspillende full stack-utvikler med femten års erfaring fra SME-markedet, en trommende finansfyr med tre års erfaring fra corporate/investment banking og en basspillende altmuligmann med erfaring fra IT-ledelse i to av verdens største finans- og forsikringsselskaper.
– Vi bor i henholdsvis England, Norge og Kina, og en kveld vi pratet på Skype bestemte vi oss for å lage en sang sammen. Etter å ha undersøkt, uten hell, om det var verktøy der ute vi kunne bruke for å samarbeide om å lage musikk på en enkel og sosial måte, bestemte vi oss heller for å lage en løsning for oss selv, forteller Knutli.
Senere har de fått med to personer til, som jobber med film og webdesign, med i teamet.
Åpent sinn
Målsetningen med Audioclub er å gjenskape den morsomme, kreative og sosiale opplevelsen av å spille musikk i et studio eller et øvingsrom, og teamet har en klar visjon for hvordan produktet skal fungere. Samtidig understreker de at de har et åpent sinn når det kommer til videre utvikling – for eksempel ved å koble inn andre typer teknologi.
– Vi ser helt klare muligheter med både blockchain (spore eierskapet til en låt laget på plattformen), kunstig intelligens (Audioclub mikser musikken for deg automatisk) og virtual reality (du kan sitte i et virtuelt øvingsrom med andre musikere). Brainstorming er artig, og vi oppfordrer alle som leser til å sende oss de villeste idéene de kan komme på!
Muligheten for å samarbeide på tvers av landegrenser og geografisk lokasjon er allerede nevnt. I tillegg kan Audioclub, hvis du ikke kjenner noen som spiller, matche deg med andre som gjør det. Dersom du ønsker det, kan du livestreame musikken din til et publikum. Og når du eksporterer ut en låt du har laget har du mulighet til å komponere en musikkvideo, ved hjelp av for eksempel et webkamera.
Vil løfte frem neste generasjon musikere
Knutli forteller at de i tiden fremover planlegger å skalere opp testing sammen med brukerne.
– Basert på erfaringene vi har hatt hittil er vi sikre på at det kommer til å bli utrolig verdifullt. Vi har fått masse input fra både etablerte og nye musikere, som gjør at våre prioriteringer blir enklere. Vi oppfordrer musikerne der ute til å ta kontakt med oss dersom de ønsker å teste litt, så lover vi at de skal få en “takk for hjelpen” når vi lanserer offentlig.
På partnersiden er startupen i samtaler med flere utdannings-, musikk- og kulturorganisasjoner.
– For vår del er slike samarbeidsavtaler spennende, siden vår visjon er å løfte frem neste generasjons talentfulle musikere. Vi er sikre på at organisasjonene vi snakker med bugner over av musikalsk talent, og det å medvirke til disse musikernes suksess er et av våre egne suksesskriterier.
Ser etter folk med relevant nettverk
De har også lagt en klar investeringsstrategi, med flere fastlagte milepæler i løypa fremover. Hver milepæl krever at et sett med verdidrivende tiltak er gjennomført, både innenfor teknologi og marked, og skal også speile et gitt avkastningskrav.
– Ved de større milepælene ønsker vi å åpne for ytterligere tilføring av egenkapital, slik at investorene kan få et langsiktig, forutsigbart og balansert risikobilde. Vi ser etter folk med et relevant og internasjonalt nettverk innenfor musikk, teknologi og/eller underholdning.
Enklere og billigere
Digitalisering, brukervennlighet og tilgjengelighet har ført med seg en revolusjon hva distribusjon av musikk angår. Knutli ser ingen grunn til at produksjonssiden ikke skal bevege seg i samme retning.
– Nå når “alle” har en plattform for distribusjon av musikk flyttes utfordringen med å skape musikk til produksjonsleddet. Det finnes mange gode “miksebord”, men disse er som regel dyre og kompliserte. Det er dette gapet vi ønsker å fylle med Audioclub. Når både distribusjon og produksjon gjøres enklere, håper vi å se en ny bølge av dyktige musikere entre markedet.