Tross moderne og digitale kassasystemer opplever mange salongeiere at informasjon om leverandører og produktkataloger er vanskelig tilgjengelig. Marketwell har, gjennom dialog med bransjen, utviklet en digital assistent som gir rask oversikt for salongeiere og ansatte.
(Skrevet av Gudbrand Teigen, InnoBørs-ansvarlig)
InnoBørs-registrerte Marketwell AS ble etablert av Kerstin E. Krohg i 2014. Krohg har lang erfaring fra næringslivet og jobbet i flere år i Norges største frivillige innkjøpssamarbeid i Norge. Marketwell startet som et konsulentselskap. Gjennom økt markedsinnsikt så gründeren muligheten, å utvikle en app som kan anvendes av mange, samt gi sparte kostnader. Det ledet til en endret strategi og Marketwell ble et teknologiselskap.
Gründerteamet har en kombinasjon av teknisk kompetanse, bransjeerfaring og nettverk som gjør det mulig å komme tett på sin markedsnisje. I kjerneteamet for forretningsutvikling inngår Roy Veshovda som CTO. Et aktivt rådgivende styre supplerer innen hver sine respektive spesialområder:
- Christine Tønsberg Nilsen, Juridisk
- Astrid Dyson, Kommunikasjon
- Øystein Nygård, engleinvestor
- Bente Ø. Heggelund, Økonomi
Appen og tjenesten som leveres er skreddersydd for sin bransje, men omfatter kunnskap med overføringsverdi. Marketwell har registrert oppmerksomhet og interesse fra andre bransjer og virksomheter innen retail og handel.
Brukerdrevet innovasjon – inspirert av kvinner
Mottoet “Design for diversity” har vært retningsgivende for Marketwells app-utvikling. Marketwell valgte Design-people fra Århus i Danmark som rådgiver og partner, ikke minst fordi de vektlegger kvinnelige perspektiv i utviklingen. Design-people har Bang & Olufsen og Microsoft på sin kundeliste, og Krohg opplever at de prosjektpartner har bidratt til verdifull innsikt og mulighet for samhandling med Marketwells kunder og brukere.
– De fleste tekniske produkter er laget av mannlige ingeniører og utviklere – og mange av disse produktene stemmer ikke overens med kvinnelige verdier, behov og preferanser. Vi tilnærmer oss dette som en mulighet: Vi har opprettet brukersentriske tekniske løsninger, tilpasset kvinnelige verdier og preferanser som åpner for et større publikum og markedspotensialer. Dette er hva “inspirert av kvinner” handler om, hevder Design-people på sine websider.
– Da jeg sluttet hos min siste arbeidsgiver, kom oppfordringer fra bransjen selv. De spurte: “Kerstin, kan ikke du gjøre noe med dette?” Med det utgangspunktet har vi utviklet en løsning basert på hva bransjen selv har ønsket seg for bedre samhandling, økt lønnsomhet og økt profesjonalisering, sier gründeren.
Marketwell fikk tilslag på søknad om tilskudd til markedsavklaring fra Innovasjon Norge. Analysen viste at det lå et stort og internasjonalt potensial i å skape en løsning for og med denne bransjen. – Så fortsatte reisen med å utvikle teknologien og teamet, forteller Krohg.
Tar grep om merkevaren
– Marketwell er registrert som varemerke hos Patentstyret. Videre beskyttelse blir registrert etter hvert som vi vokser videre inn i nye land. Vi har i dag anledning til å benytte Marketwell® og MarketwellTM ved markedsføring henholdsvis i Norge og utenfor. Et tips jeg gjerne deler: Patentstyret deler mye god informasjon i sine nyhetsbrev og webinarer. Flere av disse er gratis å delta på. Startupmiljøene har vært viktige for oss, og Marketwell var i begynnelsen deltager-bedrift nummer fire på Simula Gründergarasjen, da den åpnet. “Garasjeplassen” ledet til verdifull veiledning, meddeler gründeren.
Lover kundene reell avlastning
Den digitale assistenten Marketwell har lagt vekt på brukervennlighet i sin app, og har som mål å gjøre en forskjell for mange småbedriftseiere. Småbedrifter har i dag sjelden samme muligheter og løsninger som de store selskapene. Appen skal også virke motiverende i arbeidshverdagen.
– En digital assistent er hva vi lover kundene våre. Assistenten skal gjøre arbeidsdagen enklere og mer lønnsom. Vi jobber tett sammen med bransjen for å få dette til. Vi kan integrere appen med eksisterende kassasystem samt sikre at brukeren fortsatt har eierskapet til sine data. Vi har møtt mange som ønsker å være med på å bidra til en positiv endring for seg selv og andre, sier Krohg.
Media skriver stadig om utfordringer innen retail og daglige konkurser. Marketwell kan, gjennom å forbedre oversikten, hjelpe til å øke robustheten internt. Det å ha muligheten til raskt å skaffe større innsikt i egen virksomhet, gir mulighet til å kunne ta nødvendige grep i tide.
Danmark har tidlig vært et viktig marked, i tillegg til Norge, for å tidlig kalibrere selskapets forretningsmodell og løsning for internasjonale leveranser. Marketwell er på vei inn i flere markeder i flere europeiske land.
Åpen for nye bidragsytere og partnere
– Vi har brukt litt tid på modning av tema og løsning, da vi nok var litt “før vår tid“. Det er fordeler og ulemper ved «bootstrapping»– som vi gjorde i starten. Vi gir verdiskapning til alle våre samarbeidspartnere. Salongeiere, distributører av varemerke, butikkdata og leverandører, mener gründeren.
En rettet emisjon ble gjennomført i januar mot tre engleinvestorer. To av disse tre englene er kvinner og bidrar til å øke den lave kvinneandelen i startup-investering. Innovasjon Norge har fulgt opp og Marketwell har mottatt et nytt tilsagn, nå til kommersialiseringstilskudd.
– For ytterligere å styrke Marketwell AS og realisere potensialet, søker selskapet flere samarbeidspartnere og investorer. Vi har i den anledning registrert oss på InnoBørs. Slik vil selskapet gjøre seg klar og rigge for fullt trykk på kommersialisering og internasjonal vekst. Vi har nye prosjekter på gang med flere aktører, samt aktive integrasjoner mot ledende butikkdataleverandører i Norge og Danmark. Vår nyeste versjon er straks ute i markedet via Google Play og AppStore. Så tiden for investering er nå, lokker Krohg avslutningsvis.