Når bransjekunnskap spleises med lidenskapelig entreprenørskapsånd i ett og samme ekteskap, ligger det til rette for både kvalitet og framdrift. Tidsriktige CarePacks vil gi deg “goodies” på jobben, og har samtidig en sosial dimensjon ved seg.
(Skrevet av Gudbrand Teigen, InnoBørs-ansvarlig)
InnoBørs-registrerte CarePacks AS ble stiftet i vårdagene 2016. Initiativtakerne til startupen er ekteparet May-Rita Kappfjell og Stig Ola Johansen. Kappfjell har sin bakgrunn som gründer i hotell og restaurantbransjen. Johansen har jobbet med og startet selskaper stort sett hele livet, gjerne innen teknologi for markedsføring og forbrukerinnsikt. Senest med selskapet Like’N’Share AS som vant Nordic Startupwards 2012 i København. Ved siden av CarePacks er Stig Ola også medgründer i Fair Forlag som fikk sitt gjennombrudd i år med boken “Johannes og Morfar”.
– Etter å ha jobbet med globale og lokale merkevarer i mange år, og ikke minst sett sunne snackingkonsepter komme og gå, satt vi med omfattende innsikt om hvorfor de forskjellige satsningene mislykkes eller lykkes, forklarer ekteparet.
Gründerne har satt sammen et team med bred erfaring fra ernæring, sourcing av produkter, logistikk / supplychain og sales / marketing. Selskapet frontes i dag av flere høyprofilerte ambassadører som tidligere landslagsløper i langrenn Marthe kristoffersen og Ezinne Okparaebo, kjent som Norges raskeste kvinne gjennom tidene.
– CarePacks løser en problemstilling som mange yrkesaktive vil kjenne seg igjen i. Fire av 10 ansatte forlater kontoret i arbeidstiden for å hente påfyll. Dette koster norsk næringsliv over 10 milliarder kroner årlig. Målt i snitt pr ansatt utgjør dette et tap på 66 kroner pr dag i hver eneste kontorbedrift i hele Norge.
– Ved å levere sunn snacks til arbeidsplassen til seks kroner per ansatt per dag gir det bra “ROI” for våre kunder. Ifølge Verdens Helse Organisasjon (WHO) vil tilgang til tilstrekkelig næring gjennom arbeidsdagen forbedre produktiviteten med i gjennomsnitt 20%, så ser man fort hvorfor investeringsvilligheten til bedriftene er der, sier Johansen.
CarePacks legger vekt på å bygge merkevaren sin gjennom å være tydelig i markedet. Det skal være krevende å utfordre CarePacks profil, forklarer Johansen.
Johansen mener kombinasjonen av et solid produkt som smaker godt og har dokumentert nytteverdi med bærekraft og sosialt ansvar som ledd i forretningsmodellen, gir god respons i markedet.
– Det totale verdiforslaget resonnerer bra, og vi opplever sterk oppslutning rundt CarePacks misjon både fra kunder, partnere og investorer, sier han.
Blant fornøyde kunder som han kan vise til, er Warner Music Norway.
– Hos oss i Warner har vi en aktiv arbeidshverdag med høyt tempo. Påfyll av sunn energi er nødvendig og vi er veldig fornøyde med hva CarePacks kan tilby. Både ansatte, artister og samarbeidspartnere er takknemlige for et tilbud som gir rask energi og samtidig er sunnere enn annen nødproviant, sier Leni Rugsveen, Artist & Repertoire / Production, Warner Music Norway.
TOMRA er også godt fornøyd med produktet.
– TOMRA er veldig fornøyd med CarePacks julegavekonsept. Det er hyggelig for de ansatte med en liten oppmerksomhet til jul, men våre medarbeidere setter også stor pris på at det ligger en dypere mening bak gaven. Carepacks bruker resirkulert materialer i innpakkingen og sunnere alternativer for julegodteriet som er selve gaven. I tillegg pakkes gaven av folk på arbeidstiltak og produkter som eventuelt nærmer seg utgått dato blir gitt bort. TOMRA føler at dette konseptet er helt i vår ånd, sier Karen Michelet, HR Manager, Tomra Systems ASA
«Plukk og miks»
En kontorhverdag kan være slitsom. Høyt tempo forventes, og ansatte skal prestere på topp – hele tiden. Tre av fire norske arbeidstakere oppgir at de opplever energitap i løpet av dagen og flere ganger i uken. Ansatte som føler seg trette og slitne på jobb er mindre produktive og vil etterhvert kunne oppleve lavere trivsel.
– Carepacks hjelper norske arbeidsgivere å unngå ansatte på tomgang – gi dem en snartur til ny energi uten å måtte forlate lokalet. Pakkene inneholder nøye utvalgte mellommåltider og energipåfyll som egner seg i jobbsituasjonen. Varene er kvalitetssikret av vår egen ernæringsspesialist, forsikrer gründerne.
Bedriften tilbyr et «Plukk og miks»-konsept som skal være velsmakende til tross for moderat innehold av sukker, salt, fett og tilsetningsstoffer. Undersøkelser viser at små, hyppige måltider gjennom dagen gir en reell helseeffekt, samtidig som trivsel øker.
Han forteller videre at de har fokus på matsvin og aldri kaster mat.
– Ved å kjøpe CarePacks produkter er våre kunder med å støtte verdifulle arbeidsplasser for arbeidstakere som trenger tilrettelagte behov, bidrar til en bærekraftig utvikling og arbeidsglede for alle. Hos CarePacks kaster vi aldri mat. Produkter som nærmer seg utgangen av holdbarhetsdatoen, sendes til Fattighuset — til glede for de som ikke har så mye, sier Johansen.
Utvide markedsnedsalg
Selskapet satser sterkt på utvikling på kundesiden og partnersalg. Blant annet er CarePacks strategi for distribusjon er todelt:
- Direkte salg og distribusjon til bedriftsmarkedet. CarePacks når gjennom dette kunder som DNB, Warner Music, Tomra ASA, flere divisjoner i ORKLA FOODS ASA, Bank Norwegian, DELOITTE
- Salg av forbruker- og bedriftsløsninger gjennom partnere. Forbrukerpakkene selges nå gjennom partnere som Morgenlevering.no og bedriftspakkene gjennom Sodexo
– Selskapet har akkurat utviklet en egen chatbot for automatisering av kundedialogen i samarbeid med blant andre Simplifai.ai. Sporing av pakker, kjøpsanbefalinger og FAQ besvares gjennom chatboten. Siden internasjonal språkstøtte allerede ligger i teknologien, kan CarePacks utvide markedsnedslaget så snart tiden er inne, avslutter Johansen.