Denne ukes gründercase er ganske unikt, men så heter det da også Unikia AS.
Bak selskapet står seriegründer, Sverre Steensen som har jobbet som gründer siden 2005, først som gründer av «Enklere Liv»-konsernet og siden 2015 med Unikia utenfor konsernet.
Unikia har utviklet over 200 produkter som de siste 4 årene er blitt solgt ut av butikk for over 1 milliard kroner. Mens selskapet før solgte produktene til «Enklere Liv»-konsernet, selger man nå produktene direkte til sluttkunder, retailere og distributører globalt.
Steensen er en energisk gründer med stor kapasitet, og i intervjuet med InnoMag, stiller han med en bok han selv har skrevet om innovasjon og designprosessen. Boka er i seg selv et designmessig blinkskudd, og er skrevet på en lesverdig og engasjert måte.
– Du vet at det vanskeligste er å skrive kort, derfor ble boken på 700 sider, sier han med smil.
Utvikler designlab for barn
Steensen er Boston Consulting Group konsulenten som etter å ha fortalt andre hvordan de burde tenke butikk etter hvert fikk lyst til å gjøre det selv. I 2005 sa han opp jobben og gikk i gang med kjedekonseptet «Enklere Liv», som ble en suksess.
Etter å ha solgt seg ut, fokuserer han i dag på UNIKIA og er i ferd med å bygge opp en idélab som allerede i 2017 vil omsette for vel 40 MNOK. Et av de mange spennende prosjektene Unikia jobber med, er Barnas Designlab hvor man følger seks barn som utvikler kjøkken- og skolestartprodukter for barn, fra idé til lansert produkt. Alt filmes av produksjonsselskapet Monster og episodene vil lanseres sammen med produktene i mai.
– Responsen fra Retail har vært fantastisk og vi forventer en betydelig omsetning allerede i 2017, smiler han ivrig mens han viser oss flere innovative kjøkkenprodukter utviklet av og for barn.
I tillegg har Unikia alle rettigheter til over 200 egenutviklede produkter, inkludert Nordic Grip (kanskje verdens største merke på brodder), og for de som frekventer Karl Johans gate, er Unikia’s showroom/butikk nederst i Lille Grensen umulig å unngå.
Konklusjonen er fra vår side klar; Steensen er en erfaren gründer som nå ønsker seg en eller flere forretingsengler som kan bli med på reisen fremover. Målet er å bli et av Nordens ledende designlaboratorium.
Han forteller at fokuset nå er på å utvide distribusjonen i Norden og internasjonalt av produktene, samt lansere Barnas Designlab. Selskapet skal hente mellom tre og fem MNOK.
– Det hadde vært spennende å fått med investorer som liker innovasjon og ikke minst er opptatt av hvordan det skal lykkes kommersielt.
Vi i Innomag ønsker lykke til på reisen og oppfordrer deg som ønsker å lese mer om caset om og klikke deg inn på InnoBørs!
Unikia holder en presentasjon onsdag 1. mars kl 16 for alle interesserte i sine lokaler i Lille Grensen 7.