I høst er det tretti år siden Morten Flate Paulsen utviklet og underviste Europas første nettkurs for fjernstudenter. I dag driver han NooA – en virtuell campus med flere ulike nettskoler og to og et halvt tusen brukere i førti land.
Paulsen har arbeidet med e-læring og utvikling av tjenester i flere tiår, og har lenge hatt en drøm om å grunnlegge en virtuell skole. Gjennom den teknologiske, pedagogiske og økonomiske utviklingen det siste tiåret ble det endelig mulig å realisere drømmen, og for fem år siden gründet han Nordic open online Academy.
– NooA er en virtuell utdanningsinstitusjon som lever nettkurs på tvers av landegrensene. Vi satser på stor fleksibilitet i et internasjonalt nettverk for læring, forteller han.
– En strømmetjeneste for utdanning
I tillegg til å være daglig leder i sin egen gründerbedrift er Paulsen også professor ved NTNU og styremedlem i Fleksibel utdanning Norge. Allerede i 1989 publiserte han sine erfaringer med e-læring i et amerikansk tidsskrift under tittelen In Search of a Virtual School. De siste årene har han brukt erfaringen sin rundt virtuell undervisning til å bygge opp sin egen virtuelle skole – med alle systemer i skyen.
– Tenk at NooA er strømmeskolen som er der når du trenger den. Skolens tjenester er tilgjengelige hvor som helst, når det passer deg å bruke dem. Du følger undervisningen i den rekkefølgen som passer deg. Det finnes ingen rigide semester eller timeplaner, hver enkelt kan velge sin egen studiestart og fremdriftsplan, forteller Paulsen.
Sammenligner lineær utdanning med lineær-TV
Han sammenligner det klassiske, lineære utdanningsløpet med lineær TV – og ser for seg at strømme-ungdommen vil ha både strømme-TV og strømme-skole. De lineære variantene er laget for tidligere generasjoner, mener han. Hos Innobørs-registrerte NooA kan man – gjennom virtuelle møteplasser – delta i et internasjonalt nettverk for læring.
– Du kan jobbe, tjene penger og få yrkeserfaring mens du studerer. Fraværsgrenser blir meningsløse og drop-out begrepet må redefineres. Forestill deg at undervisningen aktiveres når du starter å strømme den. Læremidlene er alltid tilgjengelig og du kan når som helst stille spørsmål til lærer og medstudenter, utdyper han.
Med en slik modell får deltakerne en helt annen kontroll over eget utdanningsløp enn ved tradisjonelle institusjoner. Ferieavvikling, innleveringsfrister og eksamensdatoer er fleksible og styres av studentene selv.
Hva lover dere kundene, og hva sier kundene til dere?
– NooA selger tjenestene kursdeltakere trenger for å lære når de vil, hvor de vil, i et sosialt miljø med dyktige lærere og personlig oppfølging. Vi har mange fornøyde kursdeltakere. Hele 85,3 % av de 232 siste kursvurderingene viser at studentene enten er svært fornøyde eller fornøyde med NooAs nettkurs.
Utvider kurstilbudet
Per dags dato kan man velge mellom over hundre nettkurs på norsk og engelsk ved NooAs læringsplattform. De tilknyttede kursutviklerne og lærerne bor spredt over mange ulike land, og kommuniserer og samarbeider online. I høst vil de utvide tilbudet sitt med franskkurs for engelskspråklige og et kurs om Bitcoin og kryptovalutaer.
Han forteller at lokale kursarrangører rundt om i verden opplever at det kan være tøft å rekruttere mange nok deltakere til sine kurs. Dermed går store ressurser til spille gjennom planlegging og markedsføring av kurs som må avlyses på grunn av for få påmeldte – noe som skaper frustrasjon hos både arrangører og deltakere. NooAs styrke ligger blant annet i fleksibiliteten et nettbasert tilbud gir.
– Vi har ingen problemer med avlysninger – både fordi vi rekrutterer deltakere fra et mye større geografisk område, og fordi vi har muligheten til å være svært fleksible på tid.
Søker nye partnere
Gjennom de fem årene de har vært i drift har NooA sakte men sikkert utviklet seg til å bli en betydelig møteplass for nettkursdeltakere og -leverandører. Etterhvert som de har knyttet til seg flere kursleverandører, har også interessen fra potensielle studenter økt – og i dag har de over to og et halvt tusen brukere. De deltar i flere internasjonale prosjekter, og ønsker å vokse videre utenfor Norge.
– Vi har bygget opp NooA med egne midler, uten eksterne investorer. Inntektene fra kurssalget øker jevnt og trutt, og nyutvikling finansieres primært av inntekter fra kurssalg og utviklingsmidler fra nasjonale og internasjonale samarbeidsprosjekter.
Strømmeskolen har allerede et samarbeid gående med språkskoler i de tre baltiske landene, der formålet er å utveksle erfaringer rundt norskkurs på nett. I høst starter de også opp et prosjekt sammen med Folkeuniversitetet i Sverige og et nettgymnas i Latvia, for å utveksle erfaringer om nettbasert realfagsundervisning. Paulsen forteller at de stadig er på utkikk etter nye samarbeidspartnere.
– Vi er ikke på jakt etter investorer, men innser at vi vil kunne vokse raskere både i Norge og internasjonalt med de riktige partnerne, avslutter han.