Tech-utvikleren Mohamed Ghouse fra India møtte markedsfører og gründer Kjell Olav Rugset fra Akershus en vårdag i 2016. Sammen har de dannet gründerselskapet VR4U som ønsker å bringe virtuell virkelighet inn i eiendomssektoren.  

–VR4U er egentlig historien om hvordan en arbeidsom tech-fyr fra India møtte en ambisiøs og nysgjerrig nordmann, forteller medgründer i det InnoBørs-registrerte oppstartsselskapet Mohamed Ghouse.

Gründerduoen møttes gjennom jobb da Mohamed arbeidet som mekanisk ingeniør for 3D-printing hub´en Norstem AS og Kjell Olav for sitt daværende kongekrabbe-selskap MS Donna AS. Kjell Olav trengte hjelp med å tegne 3D-illustrasjoner av et produksjonsfasilitet og fikk Mohamed til å tegne de. Basert på arbeidet de gjorde sammen, fant de raskt ut at det lå potensiale for et videre samarbeid.

Gjennom startupen VR4U ønsker de to gründerne å bringe VR-teknologien inn i eiendom- og byggebransjen. I følge prognosene vil nemlig markedsverdien for VR og AR øke fra 9.4 milliarder i 2017 til hele 215 milliarder i 2021.

– Teknologien har så langt ikke blitt tatt i bruk i det norske eiendomsmarkedet og av store aktører som Finn.no. Målet er derfor å være først ute med å starte denne trenden, sier Ghouse .

– Mer konkret ønsker vi å sette opp Norges første online plattform som vil tilby våre kunder muligheten til å se hvordan alt fra rom og hoteller til bygninger av arkitektuell eller kulturell betydning, museer, bibliotek og liknende, ser ut i virkeligheten. Å kunne kjenne på følelsen av å gå igjennom leiligheten man ønsker å kjøpe for eksempel, uten å faktisk være fysisk til stedet, er noe vi tror mange vil sette pris på. Slik som det er i dag, opererer de fleste aktørene der ute kun med 2D digitale bilder. 3D virtuelle turer til en gunstig kostnadspris vil bringe mer verdi og mening for kundene, tror vi.

– Vi tror også at mange vil sette pris på luksusen av å kunne se bildene direkte på mobilen, Ipaden eller PCen sin opptil flere ganger på rad.

Hva søker dere etter på InnoBørs?

– Vi søker etter partnere og investorer som kan hjelpe oss å vokse rask og nå nye markeder. Vi har bygget en forståelig forretningsmodell vi mener er lett å jobbe med. Bekreftelse på at konseptet fungerer har vi fått, og vi er klare til å levere, avslutter han.