Matmarkedet i Oslo har tatt seg kraftig opp med satsinger som Mathallen på Vulkan og Matstreif. Etterspørselen etter mat koblet med kultur og opplevelse er en viktig trend, og samtidig øker andelen innbyggere med bakgrunn fra Asia i Oslo. Ekteparet Pineda er begge barn av filippinske arbeidsinnvandrere og har grepet anledningen til å være tidlig i markedet med asiatiske bakevarer.
(Skrevet av Gudbrand Teigen, InnoBørs-ansvarlig)
InnoBørs-registrerte Bread n Butter, som produserer tradisjonsrik, asiatisk bakst, ble startet i 2014. Bak selskapet står Reverdy Pineda og kona Abelene Pineda. De to er entreprenører i sin bransje med flere lederposisjoner og startups innen restaurant / hotell, catering og bakeri på CVen. Virksomhetene drives som et familieforetak.
Arvet lidenskap
– Lidenskapen for asiatiske bakevarer kom tidlig for meg. Mor og far visste å bringe sine smakfulle tradisjoner fra Filippinene videre, ikke minst ved å forsyne familien med ferske asiatisk bakevarer gjennom hele min oppvekst, forteller Reverdy Pineda.
Han tok utdanning som kokk, og med mange års erfaring i hotell, restaurant og catering forsterket lidenskapen for asiatisk mat seg. Likevel var det først for 5 år siden at de virkelig tok steget og satset helhjertet kommersielt på våre asiatiske bakeprodukter.
– Vi så behov for varene våre i markedet, ikke minst i den voksende asiatiske befolkningen i Oslo, sier Pineda.
Familien delte Reverdy Pinedas entusiasme, og de bestemte seg snart for å gjøre en rundreise i Asia og studere ved bakeskoler der. Slik kunne de utvide sin kompetanse innen faget og bygge seg opp en god forståelse av hva tradisjonell asiatisk bakst er.
– Vi har vært aktive med bakeutsalg på messer og matfestivaler i de siste fem årene. Her har vi fått overraskende god respons, og derfor har vi bestemt oss for å ta neste steg, ved å åpne bakeri eller butikk med produksjon for levering, meddeler gründerparet.
Først i Norge med sine bakevarer
Bread n Butter lanserer bakevarer som de opplever seg som alene om i Norge. Med bakgrunn som Sous chef i et av Norges største cateringfirma og som bakerisjef, er Reverdy Pineda trygg på sin kompetanse.
– Vi har med oss en god kunnskap, og ser klart for oss hvordan vi vil introdusere asiatiske bakevarer i våre tilsiktede markedsnisjer. Siden samfunnet er inne i en sunn og miljøbevist mattrend, vil vi bruke litt annen profilering av våre produkter, sier Pineda og legger til at de vil bruke økologiske råvarer i produksjonen.
“Bread n Butter” jobber kontinuerlig for å sikre sin unike konkurranseposisjon gjennom å utvikle og forbedre oppskriftene til bakevarene sine. Oppskriftene er utarbeidet og tilpasset til det markedet lokalt, men på en måte de mener å være alene om i Norge.
– Vi sørger for at vi er oppdatert i markedet når det gjelder asiatiske bakevarer. Vi utarbeider stadig nye oppskrifter og fremgangsmåter for baking av produktene våre. På denne måten beskytter og bygger vi varemerket vårt slik at ikke enkelt kan kopieres av andre produsenter.
Laget fra hjertet
– Vi lover kundene bakevarer laget rett fra hjerte, basert på lang historie og tradisjon. Vi sitter med oppskrifter fra kolonitidens to århundrer, forteller gründerne og forklarer at Filippinene ble kolonisert av spanjolene i nesten 400 år og japanere og kinesere før andre verdenskrig, og at det har satt preg også på baketradisjonene.
Og tradisjonsrik bakst er populært. Bread n Butter-gründerne forteller at de stadig mottar tilbakemeldinger om at bakevarene er gode, ferske og unike.
– Kundene sier seg fornøyde og veldig mange gir uttrykk for håp og at de gleder seg til de kan finne våre produkter i dagligvarebutikken.
Foreløpig er det Mathallen og Youngstorget som har vært salgssteder.
– Vi gjennomfører 4-5 bakeutsalg i året, og vi selger minst 2000-3000 brød i snitt per bakesalg, sier Pineda.
Overfor investorer og partnere er gründerne tydelige på å ha et unikt konsept og produkt. Bread n Butter flagger sin kompetanse på å lage produkter som ikke enkelt kan kopieres i Norge.
– Asiatiske matkonsept har vært en voksende trend i markedet de siste 10 årene. Nye konsepter dukker opp stadig vekk, men ingen har kommet med asiatiske bakeprodukter. Dette fordi dette konseptet krever en fagperson og et team som kan gjennomføre arbeidet på mest tilfredsstillende måte, forteller Pineda.
Han mener det at nordmenn er stadig på reise langt ned i Østen og velger reisemål, der de også kan få nye matopplevelser, gjør at produktene ikke blir fremmede lengre.
– Vi har sterkt tro på at vi kan få en markedsandel i den voksende asiatiske mattrenden i Norge, opplyser gründerne.
– Kapasiteten på kjøkkenet vårt har begrenset salget av bakevarer det seneste året. Vi har kun midlertidig tilgang til et stort kjøkken som har kapasitet til å produsere etter vårt mål. Vi holder oss oppdatert i mattrenden ved at vår kjøkken- og bakerisjef stadig oppdaterer seg innen mattrender i Norge. Han fanger opp ulike endringer i markedet, og dermed kan han utvikle oppskriftene våre, avslutter Abelene Pineda.