I Norge selges rundt syv millioner krydderurter i året, men svært mange opplever at disse visner og dør før tiden. Ukens gründercase ønsker å motvirke tidlig urtedød, og har derfor utviklet urtebevareren Brønn. Ved hjelp av selvvanning og vekstlys skal den sørge for å holde urtene friske i ukesvis – og slik være med på å forhindre kasting av mat og ødelagte middager.
– Brønn vil ta vare på urtene fra butikken i lang tid, slik at kundene til enhver tid har det de trenger til middagen tilgjengelig. Kjøper du en koriander eller basilikum i dag som du ikke bruker opp, skal du kunne bruke den om også tre-fire uker, forteller Jonas Lunde.
Han er gründeren bak Innobørs-registrerte RGB, selskapet som står bak Brønn. Da han ble nedbemannet for et par år siden bestemte han seg for å teste ut en idé om et produkt som bevarer urter i markedet. Med på oppstarten var også Alexandre de Oliveira e Sousa, som nå har gått videre til nye utfordringer.
Lytter til markedet
– Jeg har alltid vært interessert i planter, og siden en åpenbar mening med livet er å spise god mat har krydderurter vært noe jeg har brukt mye tid på. De er uunnværlige i matlaging og fine å ha rundt seg, men bare så lenge de er friske. Og det er dessverre ikke lenge, sier Lunde.
Han forteller at gründerne innledningsvis kanskje var litt for ambisiøse: De undersøkte muligheten for å inkludere superavanserte sensorer, bildegjenkjenning og apper i produktet. Etter å ha fått kontinuerlige tilbakemeldinger fra markedet – gjennom å jobbe såkalt Lean – bestemte de seg derimot for en enklere løsning, som rett og slett fikk jobben gjort.
– Den holder urtene i live – uten mer teknologi og funksjoner enn strengt tatt nødvendig. Det paradoksale i at valgmuligheter kan være begrensende viser seg virkelig i produktutvikling.
– Funksjonalitet ikke nok
– Å skape et fysisk produkt til forbrukermarkedet i Norge er noe få gründere gjør. Det går mest i apper og digitale tjenester. Mye av styrken vår ligger i hvordan vi kombinerer mange fagfelt i ett produkt. LED, biologi, design, produktutvikling, elektronikk, detaljhandel og markedsføring. Selv om det er mange som har større innsikt i hvert felt, er det få som har kombinasjonen, forteller Lunde.
Han legger til at for å få dette til å fungere er det også helt nødvendig å innse sine begrensninger, og koble inn ingeniører og produktdesignere der egen kompetanse kommer til kort.
Selv om produktet har endt opp som enklere enn først planlagt, er det ikke kun funksjonelt. Ett område som virkelig har blitt tatt på alvor er design.
– For at forbrukere i dag – særlig i Norden – skal ha ting fremme på kjøkkenet, holder det ikke at produktet er funksjonelt. Det må også være pent, og helst si noe om eieren. Design og designbeskyttelse er derfor spesielt viktig for å bygge og beskytte Brønns merkevare. Innovasjon Norges IPR-avdeling har kommet med gode innspill når det gjelder patenter, og disse har vi fulgt.
– Gir muligheter for helårs urtehage
Men ut over dette er de generelt lite hemmelighetsfulle. Prototype er vist frem både i intervjuer, spørreundersøkelser og forhåndssalgskampanjen på www.bronn.shop.
– Dette har vi ment er nødvendig for å få flest mulig tilbakemeldinger, og lage et produkt som markedet vil ha. Men noen fine overraskelser sparer vi til lansering.
Hva lover dere kundene deres?
– Siden Brønn kan seriekobles, gir den mulighet for en helårs urtehage på kjøkkenet. I praksis vil lengre levetid føre til at det brukes mer urter, lages flere gode middager og at mindre mat kastes. Kundenes respons er nesten alltid: “Den trenger jeg!” og “Når kan jeg få en?”. Produktene til forhåndssalg ble utsolgt ved hjelp av bare to Facebook-oppdateringer og ingen markedsføring. Det er veldig oppmuntrende! At kostnaden av Brønn er spart inn etter ett års normalt bruk er en hyggelig bonus. Vi lover også at produktet er miljø- og samfunnsvennlig i både produksjon og bruk.
Støttes av Innovasjon Norge
Hvordan samspiller dere med partnere og eventuelt investorer, og hva lokker dere med for at de skal satse på dere?
– Vi har et produkt som vi kan dokumentere at mange vil betale for. Flere kunder enn vi kan levere til i første runde, har faktisk funnet fram kortet og betalt for Brønn. For investorer og partnere betyr dette at mye av risikoen allerede er tatt av oss i utviklings- og markedsavklaringsfasen. Nå dreier det seg i hovedsak om å produsere, distribuere og markedsføre Brønn på en god måte. Derfor er det lettere å selge inn dette enn det er å selge inn kun en god idé. Det vet jeg fordi jeg har forsøkt det også.
Lunde forteller at de ønsker et tett samarbeid med investorer. Penger er viktig, men kunnskap og nettverk kan være vel så verdifullt. Han forteller at prosjektet også mottar støtte fra Innovasjon Norge.
– At Innovasjon Norge støtter prosjektet og med det avlaster ytterligere risiko, er også et kvalitetsstempel overfor potensielle partnere og investorer.
Han er i ferd med å hente inn en ny styreleder til bedriften, som etter planen kommer på plass neste uke. I tillegg har de sikret seg en erfaren markedsdirektør fra Orkla-konsernet inn i styret.
– Disse utfyller meg på en god måte og legger til rette for god drift fremover. Jeg må nå stramme meg litt opp til styremøtene der jeg tidligere var helt suveren, men er sikker på at dette vil få Brønn mye lenger enn jeg hadde klart alene, avslutter han.