Hvordan blir nå egentlig stua vår seende ut med kirsebærparkett? Og hva med mønster? Gjennom appen Floord kan du visualisere konsekvensene av de ulike valgene ved hjelp av AR, maskinlæring og kunstig intelligens.
(Skrevet av Gudbrand Teigen, InnoBørs-ansvarlig)
InnoBørs-registrerte Floord AS ble til i mai 2018, og er startet av Marius Hjelset-King. Han har bakgrunn fra teknologibransjene fintech og telekom og er blant annet tidligere leder for produktteam i betalingsfirmaet Nets.
– Ideen til Floord kom da jeg skulle pusse opp et rom hjemme, og var nødt til å legge gulv. Prosessen rundt det å først skulle bestemme seg for et gulv, for deretter å finne ut om jeg skulle orke å få tilbud fra snekkere om å legge det, gjorde at jeg tenkte at det måtte finnes bedre måter å løse disse problemene med dagens teknologi! Noen umiddelbare tanker ble notert ned, og en kort tid senere bestemte jeg meg for å se om jeg faktisk kunne gjøre noe med det, forteller Hjelset-King.
Avansert teknologi – enklere valg
– Floords gründere har solid og god erfaring innen kommersialisering av produkter i B2B-markedet. Og på laget har vi fått med oss en rådgiver med lang og god erfaring innen visualiseringstjenester innenfor eiendomsbransjen, betror gründeren InnoMag.
Floords app blir tilgjengelig som en tjeneste for både håndholdte enheter og PCer. Teknologier som Augmented Reality (AR), maskinlæring og kunstig intelligens tas i bruk for å levere verktøyet som skal gjøre ditt valg av parkett lettere og raskere. Visualiseringen av ulike parkettvalg skjer i en 3-trinns prosess:
- Velg en parkettype du vurderer i en oversikt tilgjengelig i appen
- Ta bilde av gulvet du skal legge, last opp og la teknologien i appen legge din valgte parkett inn i bildet
- Sjekk mot alternative parkettyper på samme måte, velg og bestill direkte i appen
Ifølge gründeren er det hittil ingen aktører i Europa som tilbyr den type plattform som Floord bygger for visualisering av gulvprodukter. Nærmeste konkurrent er basert i Canada.
Pilotkunder er utviklingspartnere!
– For å teste ut plattformen har vi fått med to pilotbutikker. De vil i en definert testperiode bruke visualiseringene vi tilbyr som ledd i sine salgsprosesser. Pilotkundene er svært ivrige etter å få testet løsningen, siden de vil være de første i Norge (og Europa) som er i stand til å tilby denne merverdien til sine kunder, sier Hjelset-King.
Gründernes visjon er at det innen tre år ikke er noen i Norge som kan tenke seg å investere i nye gulv, uten først å få alternativene visualisert ved hjelp av Floord-appen. Appen vil kunne integreres i butikkenes egne websider, slik at potensielle parkettkjøpere kan benytte tjenesten og oppleve det som butikkens service. Alternativt kan appen anvendes av butikkenes betjening overfor kunden.
– Vi ser på våre pilotkunder som partnere, siden de er grunnleggende i vår forståelse av hva som gir verdi og ikke. Hittil har vi ikke vært på noe aktivt investorsøk. Vi har kun vært opptatt av å få bekreftet hvorvidt konseptet vil fungere i markedet. Nå som det blir mer aktuelt å få med seg investorer for å få fart på ting, er vi åpen for investorer – enten de ønsker en aktiv eller passiv deltagelse i vår reise. Vi foretrekker dog de som kan bidra med nettverk og kunnskap i tillegg til kapital for å hjelpe oss med å lykkes på reisen, sier Hjelset-King.
Inkubatorplass i treklyngemiljø sikrer lansering i vår
Floord har nylig fått tilbud om pre-inkubasjon-støtte hos Pan Innovasjon – Inkubator og SIVA-partner på Follum utenfor Hønefoss – og har som plan å lanseres i pilotversjon i vår.
Gründerne ser et stort potensial i det norske og globale markedet for Floord som plattform. Bare i Norge brukes over enn to milliarder kroner hvert år på gulv. Det tilsvarer i snitt kr 14 000 ,- per kjøp. Gründer ser for seg ytterligere økt etterspørsel og salg, når aktuelle kunder på forhånd kan få visualiserte sine alternativer og valg direkte på bilder av gulv fra eget hjem.