EL-sparkesykkel er årets store hype, med flere aktører klare på banen. Men BIMM nøyer seg ikke med å tilby miljøvennlig transport på din kommando. Gjennom datafangst, maskinlæring og kunstig intelligens vil de også tilpasse selve kjøretøyet til dine personlige preferanser.
(Skrevet av Gudbrand Teigen, InnoBørs-ansvarlig)
InnoBørs-registrerte BIMM ble stiftet som aksjeselskap sommeren 2016 av gründer og daglig leder Saad Shouket som er lidenskapelig engasjert i teknologi for transportsektoren. Shouket har entreprenørskap i blodet og startet med Fimber.no, Nordens første ridesharing-tjeneste eksklusiv for kvinner. Samkjøringsappen Fimber kjøres av kvinner for kvinner med ambisjon om å være en rask, sikker og stilig måte å komme seg rundt i byen på. Fimber ble satt på hold grunnet regulatoriske forhold som drosjeløyvekrav og myndighetenes reserverte holdning til å utstede flere nye taxi-løyver.
– Siden Fimber møtte motstand, «pivoterte» vi til en annen trend innen transportbransjen; el-scooter-deling. Det gjorde det mulig å utnytte flere aspekter ved teknologien og å utvikle den videre.I dag er vi et team som omfatter 7 nasjoner med bakgrunn fra UBER, Ferrari, Nokia og mange andre kjente selskaper, forteller Saad Shouket.
Gründeren er langt fra alene om ønsket om å tilby el-scooter-deling i Oslo. InnoMag har tidligere skrevet om Zvipp, som vil tilby el-scooter til våren. Urban Sharing, selskapet bak bysyklene i Oslo kommer i år med sparkesykkel-tilbud, og den internasjonale giganten VOI har allerede startet annonseringen av inntoget i Oslo.
Så hva vil skille BIMM ut fra de andre gigantene? Blant annet personlige tilpasninger.
Modulær design for holdbarhet og differensiert produkt til hvert kundesegment
Gründeren forklarer at BIMM har flere unike typer sparkesykler eller scootere som de kalles internasjonalt, imøtekommer ulike individuelle behov. Fra vanlig sparkesykler med el-motor til scootere med sete og trehjulte scootere, sistnevnte for ikke å velte.
– Det finnes et stort markedspotensial blant personer over 45 år som til nå ikke blir adressert av el-scootere. Mange mennesker, gjerne våre brukeres venner eller foreldre, er bare litt nervøse for å komme på scooteren. Vi kan oppnå et mye bredere marked for denne tjenesten. For folk flest kan jo sykle, mener Shouket.
I tjenesten vil BIMM benytte stive, solide scootere med 1,5 års levetid som de mener overgår konkurrentene minst fire ganger. Batteriene vil være byttbare og syklene er bygd med utskiftbare slitedeler, så de kan repareres ved slitasje og mindre skader.
– Nærmest som custom motorsykler, kan scooterne kan tilpasses med komfortseter, ulike hjuldimensjoner, kaffekoppholder og lavt tyngdepunkt. Scooterne kan også ha Bluetooth-tilkoblede høyttalere for å spille av musikk fra en rytters telefon. Og ikke å forglemme, man kan plugge ladekabelen i scooterne og lade opp en telefon under bruk, promoterer Shouket.
Med en random utplassering i utgangspunktet, kan det virke bortkastet med tilpassede sykler. BIMM har tenkt på det. De vil først plassere ut scooterne på byens mest trafikkerte knutepunkter. Etter et halvt års tid mener de å ha tilstrekkelig datafangst til gjennom moderne teknologi å kunne kartlegge individuelle preferanser både i forhold til geografi og tid på døgnet.
Sikrer unike scootere og lover kundene fordeler
– Vi jobber med å sikre en eksklusiv leveranseavtale med scooterprodusenten, slik at vi ville være det eneste selskapet med vår type eksklusive scootere, sier Shouket.
Bedriftskunder som kjøper tjenesten til intern bruk skal tilbys forhåndsbetaling, rabatter, differensierte fordeler for ansatte og lavere karbonavtrykk.
– Forbrukerorienterte kunder innen detaljhandel, mat, restauranter og kaffekjeder skal tilbys eksklusiv promotering i BIMMs bruker-app, salgsvekst gjennom økt trafikk av ikke-bilister til butikken, datadeling, ansatte-rabatter på BIMM-bruk, vise og bli assosiert med morgendagens bytrafikk, bidra til CO2-nøytralitet.
BIMM har også signert avtaler i Norge med 7 hotellkjeder som åpner et internasjonalt markedspotensial med 4,5 millioner gjester fordelt på seks land pr år. Videre avtale med to eiendomsutvikler med over 30 000 leiligheter fordelt på 4 land. Og ikke minst avtale med en parkeringshusoperatør med 1,4 millioner p-plasser fordelt på 13 land.
Dette mener Shouket vil skille BIMM fra konkurrentene.
– Vi har forstått at styrken av partnerskap med de som eier i sentrum. Da sikrer vi oss plasser hvor scooterne kan stå, i tillegg til gode lademuligheter. Vi ønsker at alt skal gjøres skikkelig, forteller han.
For Shouket ønsker å la kafeer og butikker lade scooterne om natten. I tillegg vil selskapet bruke det de kaller en “hybridmodell”, med både faste ansatte og såkalte “chasers” til å stå for ladingen av syklene.
Vil gå internasjonalt med Internett-franchising
Og for Shouket handler BIMM ikke bare om å tilby scootere, men også å tilby et “Brand”, og kunne dele konseptet med andre entreprenører over tid.
– Vi er begeistret for den kommende generasjonen av skalering, som vi kaller “Internett-franchiser”. BIMM bruker programvare og annen teknologi til å skalere franchise-modellen Vi gir entreprenører over hele verden muligheten til å drive en bedrift som er bygd på BIMMs konsept, forteller Shouket.
BIMM-plattformene vil gi entreprenører mulighet og infrastruktur til å drive en bedrift uten å måtte starte helt fra scratch med alle innviklede og kostbare prosesser for å bygge et selskap. Entreprenører skal også kunne dra fordel av merkevaren og budsjettet til morselskapet, samt andre verdiskapende tjenester som regnskap, juridisk og markedsføring.
– Det vi synes er så fantastisk er at hvis man blir BIMM-franchiser, er at man da får en hel by, forteller han og legger til:
– Vi tror at den seneste utviklingen i global frakt og betaling vil tillate kapitaltunge franchiser i større skala enn noen gang før. Om det er dyrt eller risikabelt å gå inn i nye geografiske områder, er lokal kompetanse verdifull. BIMM er et godt eksempel på et tilfelle hvor franchising gir mening, siden selskapet trenger folk til å plassere og betjene kjøretøy lokalt. Slik kan vi dra nytte av lokal kompetanse hos franchisetakere om hvor man skal distribuere scootere og hvordan man skal arbeide med lokale myndigheter.