Stengte treningssenter under koronakrisen har fått langt flere enn vanlig til å ta joggeskoene fatt i sine nærområder. Levert online, tilbyr Løpetrening AS den treningsveiledning, som mange i mangel av tilgang til sin personlige trener for tiden nok savner.

(Skrevet av Gudbrand Teigen, InnoBørs-ansvarlig)

Gründere bak InnoBørs-registrerte Løpetrening AS er brødrene Andreas Gossner og Marcus Johnsen. De har hver sin relevante bakgrunn, og leverer selskapets tjenester via websiden løpetrening.no:

Fra venstre: Marcus Johnsen og Andreas Gossner. Foto: Erlend Gjertsen

Andreas Gossner (47) sies å være født med løpesko på beina. Han er storebror og har en allsidig og variert løpsbakgrunn. I tillegg til at han har bistått ulike personer med trening, har han selv deltatt i en rekke ulike løp i inn- og utland – deriblant ultraløpet Keys 100 som årlig arrangeres i Florida, USA og tilsvarer ca 160 km.

Marcus Johnsen (42) har vært med i både gründer-, utvikling-, etablering-, vekst- og salgsfasene for ulike selskaper. Nå senest kommer han fra posisjoner som administrerende direktør innen transportbransjen. Her drev han Sporty Transport og Budservice inntil selskapet vokste seg såpass stort at det ble solgt til det svenske konsernet Best Transport – en av Nordens ledende aktører innen “last mile”(sluttbruker) -leveringer.

Skalerbare ide

Mange års lederinnsats og administrasjon som transportentreprenør hadde sommeren 2018 gitt Marcus underskudd på fysisk aktivitet, skal man tro Løpetrenings webside. Og med salg av transportselskapet, kom Marcus til erkjennelsen av at noe måtte gjøres for å få kroppen i form. Andreas var ikke vanskelig å be, og han tok på seg oppgaven med å utarbeide et treningsprogram for Marcus.

– Treningsprogrammet for Marcus ble utløsende for ideen til Løpetrening.no. Etter flere ukers opptrening “fra scratch” – med oppfølging fra Andreas hovedsakelig pr e-post – skulle Marcus delta i et 10km mosjonsløp i Follo. Her var det mulig å følge fartsholdere underveis, enten målet var å komme i mål på 45 minutter, 50 minutter, 60 minutter osv. I etterkant av løpet kom ideen. Dette kunne da flere ha nytte av; å følge et strukturert treningsprogram tilpasset eget nivå – og i tillegg å få online oppfølging underveis i treningsperioden, forteller Gossner.

Løpetrening AS ble stiftet vinteren 2019 og kom i drift i løpet av påfølgende sommer. Daglig leder og faglig ansvarlig for leveransene er Andreas Gossner, mens Marcus Johnsen har rollen som styreleder og ikke minst erfaren utviklingspartner.

– For meg ble treningsprogrammet det en personlig trener (PT) er for mange på treningssentrene. Og nå etter ca 9 måneders full drift tilbyr vi en portefølje av over 30 ulike treningsprogram. Enten man skal trene mot 5km, 10km, halvmaraton eller maraton, finner man noe som passer. For hver av distansene kan våre brukere velge sitt eget treningsprogram tilpasset individuelt utgangspunkt og nivå. Alle får online oppfølging fra egen PT gjennom hele treningsperioden, følger Johnsen opp.

Medlemsbasert

Foto: Erlend Gjertsen

Løpetrening AS har valgt en abonnementslignende forretningsmodell, og leverer «PT as a service» for medlemmer. Medlemskap koster kr 99 ,- pr uke som etter individuell avtale trekkes fra et registrert betalingskort og gir tilgang til én ny treningsuke hver sjuende dag. At alle treningsprogrammer som består av et antall treningsuker og treningsøkter er ferdig utarbeidet, er unikt ifølge gründerne.

– På den måten kan vi lett skalere opp i antall medlemmer – og på sett og vis har vi allerede realisert en lisens-basert omsetning. Det kreves selvsagt menneskelige PT-ressurser i selve medlemsoppfølgingen, men i størst mulig grad bruker vi ferdige videoer og annet materiell til å forklare, fortelle og motivere det enkelte medlem, sier Gossner.

Pr i dag lover Løpetrening AS medlemmene ubegrenset tilgang til å benytte seg av tjenesten online-spørsmål til sin dedikerte PT, og at man alltid får svar innen 1 virkedag. Til nå erfarer gründerne at det varierer veldig fra medlem til medlem hvor ofte det kommer spørsmål til PT’en. Men i gjennomsnitt behandles 3 henvendelser pr mnd og medlem. Vi mener dette er en god indikator på at treningsukene og treningsøktene er godt og utførlig beskrevet, slik at ressursbruken pr medlem er lav.

– Siden oppstarten i 2019 har vi ikke hentet penger eksternt. Isteden har vi utelukkende fokusert på å skape et gjennomarbeidet konsept og å levere en gjennomarbeidet tjeneste. Vi samarbeider pr i dag med blant annet interesseorganisasjonen Kondis, en sko-leverandør og noen utvalgte mosjonsløp, sier Johnsen.

I tiden fremover ønsker gründerne å pleie og utvikle samarbeidsrelasjonene rundt Løpetrening AS, og samtidig sikte seg inn mot flere strategisk riktige partnere.

– Når vi nå nærmer oss ettårsjubileum for lanseringen vår, har vi en omsetning på ca kr 50 000 ,- pr mnd – en dobling siden november. Med det føler vi tiden begynner å bli moden for å slippe inn investorer, avslutter Gossner inviterende.