Ved hjelp av en digital plattform og en avansert algoritme skal det bli enklere å finne nye venner med samme interesse, yrke eller livssituasjon som du selv har. For bedrifter gjør Veenner det enklere å finne gode samarbeidspartnere hvor de enn gjemmer seg. Ja, globalt.
(Skrevet av Gudbrand Teigen, InnoBørs-ansvarlig)
InnoBørs-registrerte Veenner AS ble stiftet i 2018 og lanserte sin beta webløsning i mars 2019. Løsningen nærmer seg nå 7 000 registrerte brukere og forventer stor vekst i månedene som kommer. Selskapet satset internasjonalt fra dag en, og har for lengst brukere fra alle verdensdeler. Veenner er i ferd med å utvide tjenesten til også å omfatte bedrifter i næringslivet. Tjenesten distribueres gjennom en app.
– Vi ønsker å gjøre det enklere for folk å finne nye og meningsfulle vennskap, uansett hvilken livssituasjon de befinner seg i. I en travel hverdag kan man fort ha fått en snever sosial omgangskrets om man jobber mye, flytter til en ny by, blir eldre eller opplever andre endringer i livssituasjon. Samtidig er det få arenaer for å skape nye vennskap. Dette kan føre til isolasjon og ensomhet. Storbritannias regjering har faktisk iverksatt en egen handlingsplan som mottiltak, sier Gwendoline Scarlett Mesembe, gründer og daglig leder av Veenner AS.
Tross stort internasjonalt markedspotensial, ønsker gründerteamet å bygge selskapet «stein-på-stein» for å skape en robust og pålitelig teknologisk infrastruktur. Veenner® er registrert hos Patentstyret som varemerke og med egen logo. En unikt utviklet, digital plattform, skapt for å knytte nye kontakter, både sosialt og jobbrelatert, skal ta Veenner fra varemerke til merkevare. Tjenesten oppfattes gjerne som “the facebook for people you don`t know”.
Vil løse et globalt problem
Før startupen kom i gang gjorde gründer grundige undersøkelser av eksisterende sosiale medier med henblikk på å skaffe nye kontakter. De store SoMe-aktørene ble testet, uten særlig effekt. Eksisterende løsninger knytter deg til de du allerede kjenner eller gjør deg til «følger» av kjendiser. Det udekkede behovet ble grunnlaget for Veenner.com.
– Min ambisjon er å gjøre en forskjell. Jeg leste mye om ensomhet og ønsket å være med å løse problemet. Det gjorde sterkt inntrykk, da jeg leste at en gutt på 17 år som brukte Twitter for å fortelle om ensomhet, ble invitert på Stortinget. Han er ikke alene, en ny studie[1] konkluderer med at sosiale medier gir negative effekter på trivsel, depresjon og ensomhet. Slik kan det ikke fortsette, fastslår Mesembe.
For bedrifter ønsker Veenner å skape en plattform med tilsvarende muligheter som for enkeltpersoner, altså lette søk etter nye samarbeidspartnere – globalt. Plattformen skal attrahere et bredt utvalg av selskaper fra hele verden. Løsningen vil kontinuerlig bli videreutviklet for til enhver tid å fange opp behov i markedet og nye teknologiske muligheter. Bedriftsplattformen vil også være nyttig for privatpersoner som kanal for nyheter og hendelser i selskaper fra hele verden. Produktlanseringer og jobbmuligheter vil bli kunngjort på plattformen.
Tøff konkurranse i et globalt marked
2018 ble et krevende år for sosiale medier med beskyldninger om misbruk av data, manipulering av demokratiske valg og krav om at globale selskap må ta sitt sosiale ansvar og betale skatt lokalt. Likevel forventes det i 2019 å være 2,77 milliarder brukere av sosiale medier på verdensbasis. Sosiale medier har blitt en integrert del av hverdagen som skaper økt interesse og behov blant bedrifter for digital markedskommunikasjon og kundeanalyser.
– Mange er kjemperedde for å konkurrere mot giganter som i dag dominerer sosiale medier, og det har de gode grunner til. De store konkurrentene har betydelige ressurser, høy innovasjonstakt og kjøper jevnlig ut mindre konkurrenter. Vi utfyller snarere eksisterende sosiale medier, enn å konkurrere direkte med dem. Veenner.com er til for å finne helt nye forbindelser. Vi har dessuten samarbeidet veldig godt med Patentstyret og etablert et godt vern om våre immaterielle rettigheter, mener Mesembe.
En lovende satsing mer rom for investorer
En Veenner-bruker lar seg sitere:
«– Å bygge en karriere krevde lange arbeidsdager og mye reising. Av og til har man knapt tid til familien, og da kommer vennskap i andre rekke. Når man etter hvert får bedre kontroll på tiden, så har man vokst fra mange av de vennene man hadde. Gjennom Veenner.com får jeg mulighet til enkelt å skape nye vennskap selv i voksen alder. Søkemotoren gir meg mulighet til å prioritere om jeg skal lete etter venner basert på yrke, alder, interesser eller hobbier. Jeg kan finne noen som både har liknende jobberfaring og liker å gjøre de samme tingene på fritiden. Dette er perfekt for meg.»
Brukere og samarbeidspartnere bekrefter på denne måten at behovet er reelt, og gründer erfarer en entusiasme for Veenner.com som langt overgår hennes forventning. Design, funksjonalitet og konseptet som helhet oppleves å bli anerkjent. Slike tilbakemeldinger gjør gründeren trygg på veivalg og grunnlag for videre satsing.
– Vi tror tiden er inne for at sosiale medier blir mer ekte og tilfører noe mer enn passiv følging av mini-kjendiser og overfladisk kontakt med de du kjenner fra før. Veenner.com gir alle muligheten til å få et bedre og mer sosialt liv. Vi tror det er en fordel å komme fra Norge, betale skatt i hjemlandet og ikke sende personlige data til alle andre som ønsker å knytte seg til siden. Det er på tide at sosiale medier blir noe mer enn det de er i dag. Veenner® kommer til å være blant neste generasjons løsninger. Store globale nyhetskanaler spør allerede om et alternativ til Facebook, en sosial media-plattform som ikke samler inn data for videresalg.
Til nå er Veenner AS bygget med gründerteamets egen kapital og innsats. Godt over 1 million kroner og utallige ulønnede arbeidstimer er investert. En fungerende beta-løsning på web er etablert, og utvikling av Veenners app iverksatt. Gründer mener å kunne klare seg videre på egen hånd, men ser at om en eller flere investorer med rett kompetanse og erfaring kommer med, så kan selskapet vokse mye fortere. – Rett investor vil kunne være med på å skape en ny og spennende utfordrer med stort potensiale, avslutter Mesembe.
[1] Publisert i Journal of Social and Clinical Psychology