Dette var uken som skulle bringe England ut av EU. Dette var også uken der sjefen i Facebook skulle gjenoppbygge tilliten til sitt digitale verdensrike, – og det var uken der vi lot være å smøre dørhengslene for å skremme unger på godtejakt…
Vi hadde undervurdert at dagens unge vokser opp med skrekkfilmer på Netflix og Trump i det hvite hus, – så de lar seg jo slett ikke skremme så lett lenger. I London må frustrerte briter leve med usikkerheten frem til 31. januar og derfor er det Mark Zuckerberg som fremstår som ukas største skremmer.
Facebook-sjefen sloss som kjent for å unngå oppsplitting av selskapet og ble denne uka grillet av USA’s kongress. I stedet for å forsikre om at det finnes en etisk bunnplanke i Facebook fremsto Zuckerberg’s svar som klønete, lite gjennomtenkte og konspiratoriske. På direkte spørsmål fra høringens leder om det var lov å skrive i en annonse på Facebook at republikanerne hadde stemt for den nye grønne planen, noe de jo slett ikke har gjort. Allmektige Mark svarte etter å ha fått spørsmålet gjentatt «“I don’t know the answer to that off the top of my head»!
For kremmeren Zuckerberg er det åpenbart viktigere med annonsekroner enn å unngå at regelrette løgner og falsk informasjon spres blant Facebook’s mer enn 1,8 milliarder brukere. Skummelt, skremmende, – og en alvorlig vekker for alle oss som er innbyggere i Mark’s digitale verdenssamfunn. Det eneste vi kan komme på som matcher må være Russ McKameys Haloween skrekkhus i Virginia som visstnok tar skremming til et helt nytt nivå. I følge Business Insider har han utlovet en belønning på nesten 200.000,- for de første besøkende som klarer å finne utgangen uten å bryte “omvisningen”. Det skorter slett ikke på folk som vil prøve, – ventelisten skal ha passert 20.000. Folk vil åpenbart skremmes og markedsforføring virker!
For å slippe inn må du skrive under på en 40 sider lang avtale som fraskriver skrekkhuset for ansvar, ikke så ulik avtalen vi må godta for å slippe inn i Facebook. Da anbefaler vi i stedet ukas tankeleder fra Marcus Hjelleset, – spennende ny stemme med viktige synspunkter. Du kan lese de her.
Her hjemme har NRK denne uken satt søkelyset på hvor mye mat som kastes. Ingen egentlig nyhet kanskje, men på iskalde norske fryselagre befinner det seg over 20.000 sauer ingen vil ha. Det tilsvarer 10 millioner sauemiddager og sauebøndene klager naturlig nok på at sau ikke oppfattes som attraktivt. For oss høres dette ut som en markeds- og innovasjonsbasert utfordring Nortura, Nofima og andre ledende aktører bør kunne løse. Ikke minst når matvarekjedene, bøndene og produsentene går sammen om å tenke kreativt.
Det er denne innstillingen som Boeing og Porsche viser ved å gå sammen om å utvikle en elektrisk flyvende bil med vertikale landings – og »take off «-egenskaper.
Dette er kollaborativ og kombinatorisk innovasjonstenkning vi liker! De vet at ved å forene krefter kan de nå lengre, raskere og komme opp med bedre løsninger enn hvis de opererer hver for seg.
Ukas positive opptur for oss som ikke er blant de utvalgte som står på kronprins Haakon’s invitasjonsliste til SIKT 2019 konferansen, ble Singularity University’s første arrangement i Oslo. Med over 100 deltagere i salen fikk vi en viktig og god debatt om fremtidens energiformer på Epicenter med blant annet Steffen Syvertsen fra Agder Energi som denne uken også investerte i nok en startup. Du kan lese mer og hvem, hva og hvorfor her. I panelet satt også Jarand Rystad fra Rystad Energy, Ramaz Naas, Andreas Thorsheim fra Ottovo og Lene Elisabeth Hogde fra Nysnø. Det krydde av piler som gikk rette veien og Ramaz som i motsetning til oss hadde vært på SIKT 2019 fremstod som en betinget fremtidsoptimist. Kudos til Amesto og Katapult for å få dette til. Det er optimister som klemmer til som bygger fremtiden!
Det er denne innstillingen som også preger gründerne i Camo Analytics, et norsk teknologiselskap som har sitt opphav fra forskningsmiljøet i Trondheim. Du kan lese mer her om hvordan de leverer de teknologi som bidrar til presisjonslandbruk her og hvorfor presisjonslandbruk vil føre til enorme besparelser i bruken av både vann, plantevernmidler og gjødsel, – og samtidig øker avlingene. Slipp gode kremmere og innovatører løs på saueberget – og vi spår at problemet kan løses på under ett år!
La oss avslutte med å peke på at i Canada har myndighetene denne uka for første gang godkjent et Bitcoin Exchange-Traded Fund (ETF). Vi spår at dette vil aksellerere overgangen til digitale penger. Igjen minner vi om at innovasjon trenger endringsagenter som klemmer til og satser bidrar til å skape en ny og bedre verden. La oss håpe de lykkes, alternativet er rett og slett skremmende!
Ukas innovasjonsblomst og en bukett varme klemmer sendes til Marcus, Singularity Universitys kompetente paneldebattdeltagere og grunderne i Camo Analytics.
Happy Friday!