Uber har tatt patent på et system som skal motvirke reisesyke ved bilkjøring.
En av de mer omtalte fordelene ved selvkjørende biler er all tiden de vil frigjøre for passasjerene. Tid som tidligere gikk bort under reise vil kunne brukes til å lese, jobbe, sosialisere eller andre ting. For at den frigjorte tiden skal kunne tas effektivt i bruk er man derimot nødt til å løse problemet med reisesyke.
Derfor, melder The Guardian, har Uber nå tatt patent på et system som tar i bruk blant annet vibrerende seter, lysrør, skjermer og slusing av luft mot passasjerenes ansikter og andre kroppsdeler, for å forhindre at de reisende blir dårlige. På patentsøknaden er produktet beskrevet som “et sansestimulerende system for selvkjørende kjøretøy.”
– Med fremveksten av teknologien for selvkjørende biler kan passasjerenes oppmerksomhet fokuseres på alternative aktiviteter som jobb, sosialisering, lesing, skriving, oppgavebaserte aktiviteter og liknende, skriver Uber i dokumentet.
– I det det autonome kjøretøyet reiser langs en fastlagt rute, kan reisesyke oppstå som en følge av manglende samsvar mellom opplevelsen av bevegelse og passasjerens vestibulære sanser (balanse og romorientering).
Vil distrahere sansene med luftstrøm og setebevegelser
For å motvirke dette manglende samsvaret ønsker Uber at systemet skal stimulere passasjerene idet den selvkjørende bilen svinger, bremser eller aksellererer. Ikke nødvendigvis for å imitere en opplevelse av å være utenfor bilen, men for å skape distraksjoner og lærte reaksjoner til bevegelse. Dette for eksempel gjennom at setene vibrerer ved bremsing, eller at setene beveger seg når bilen svinger. De planlegger også å bruke luftstrømsystemet til å skape passivt stimuli:
– Når det selvkjørende kjøretøyet er i ferd med å bremse, kan det sansestimulerende systemet ta i bruk luftesystemet til å endre luftstrømmene inne i kupéen – inkludert fart/intensitet, retning, temperatur, timing og høyde.
Det gjenstår å se om systemet faktisk vil fungere, men en nylig studie, som ble publisert i Experimental Brain Research, viste at luftstrømsystemer faktisk kan brukes til å redusere reisesyke. Setevibrasjoner, derimot, hadde ingen målbar effekt i den samme studien.
Konkurrerer med Waymo
Uber har jobbet på spreng for å få på plass et nettverk av selvkjørende taxier siden de innså at teknologien bak autonome kjøretøy kunne være en trussel for hele forretningsmodellen deres.
De har siden utkjempet en bitter kamp med Google-spinoffen Waymo – både på amerikanske veier og i rettssalen – om å bli den første til å lansere et slikt nettverk. Tidligere denne måneden ble det klart at Waymo blir vinneren i dette kappløpet, så om Uber klarer å få på plass en kur mot reisesyke i bilene sine vil det være en etterlengtet seier i kampen om fremtidens taxikunder.