Cisco pleier å forsyne seg grovt når Norsk Designråd hvert år deler ut Merket for god design. I år har de like godt sikret seg to utmerkelser for sine videokonferanseprodukter til møterommet.
Artikkelen er skrevet av Pressenytt for Norsk Designråd.
Les mer om Designdagen 2014 og alle prisene som ble delt ut her
– Design ligger godt forankret i strategi og utvikling hos oss. Merket for god design er en svært grundig og omfattende designkonkurranse, og det betyr mye for oss å komme igjennom nåløyet år etter år. Denne gangen henger utmerkelsene spesielt høyt, siden dette er de to første produktene vi har søkt for som bærer det nye designspråket vårt, sier Hallgrim Sagen, designdirektør i Cisco til Pressenytt.
De senere årene har Cisco kjøpt opp en rekke bedrifter, deriblant norske Tandberg. Dette førte til en enorm produktportefølje med identitet og særpreg som sprikte alle veier. En større opprydning ble derfor satt i gang. Denne resulterte i et nytt designprogram for interaksjons-, industri- og grafisk design.
Ny video-generasjon
– Hovedutfordringen med å ha videokonferanse fra store møterom er at deltakerne blir små. Ansiktsmimikk og kroppsspråk blir utydelig, og dermed går en viktig del av kommunikasjonen tapt. Vi ønsket å få til en opplevelse så nær tv-studiokvalitet som mulig, sier Sagen. Ciscos designere og ingeniører på Lysaker tok derfor kontakt med NRK for å lære sentrale prinsipper for tv-produksjon. De endte opp med en løsning der to bevegelige kameraer hopper mellom personene i rommet og zoomer inn på aktive møtedeltakere. Markedets beste HD-kvalitet sørger for at ansiktsmimikk og kroppsspråk blir tydelig selv for innringere som sitter ved små skjermer.
70 designere i fem tidssoner
Selskapet mottar den andre utmerkelsen for Cisco TelePresence MX300 G2 og MX200 G2, som er videokonferansesystemer for små og mellomstore møterom.
– Vi så et behov for enklere systemer til bruk i avlukker, loungeområder og på mindre møterom. Det var helt avgjørende med produkter som er billige å anskaffe og enkle å montere, sier Sagen. Til dette utviklingsprosjektet valgte Cisco å koble på eksterne designere i tillegg til sine egne. Valget falt på byråene Work og Frost Produkt. Fra Lysaker har Cisco ledet 70 industridesignere på tvers av fem tidssoner og tre verdensdeler. Resultatet er blant annet en serie med to produkter: MX200 til møterom med 1-7 deltakere, og MX300 til møterom fra 6-12 personer. Begge har høyoppløselig skjerm, et fullt manøvrerbart kamera og en høytalerløsning som gir krystallklar talegjengivelse i hele stemmeregisteret.
Salgssuksess
I tråd med det nye designspråket til Cisco har produktene fått avrundede hjørner og lyse og varme overflater. Dette gir et mykere og mer humant uttrykk. Det meste av interaksjonen skjer på en berøringsskjerm. Slik kan brukeren konsentrere sin oppmerksomhet på samtalen og menneskene rundt, fremfor teknologien. Kabling, mikrofon og sensorer er skjult.
Aluminium og lys farge bidrar også til at produktene skiller seg markant fra konkurrentenes løsninger. Prisen er også kraftig redusert fra forrige generasjon i MX-serien. Resultatene har ikke latt vente på seg. – Tradisjonelt er kunder forsiktige med å gå over til nye løsninger tidlig, men særlig med MX300 har det gått veldig raskt. Tilbakemeldingene fra både kunder, selgere og partnere har vært svært positive, sier Hallgrim Sagen.
* Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen