– Jeg er ikke noe gründer. Jeg har gjort det jeg har lyst til også har de bare blitt sånn. Det gjør meg kanskje til en gründer, det?
Forrige uke sto jurist, kokebokforfatter og matblogger Trine Sandberg på scenen under arrangementet Female Business Innovation Conference (FBI) og fortalte om sin suksess som matblogger.
Sandberg er gründer av det folkekjære matnettstedet trinesmatblogg.no, som ble startet i 2007. Daglig deler hun oppskrifter på hverdagsmat, festmat, bakverk og desserter.
I dag inneholder bloggen omtrent 1700 oppskrifter, og besøkes av om lag 30 000 mennesker hver dag. I løpet av en måned har bloggen 900 000 besøkende og 3 millioner sidevisninger.
Suksessen til bloggeren har vært enorm. I 2011 ble hun kåret til ”årets matgleder” på Matgallaen, og slo blant annet mesterkokk Eyvind Hellstrøm. I fjor ga Trine ut ”Trines mat”, som ble den mest solgte kokeboka i 2013.
På Trine har suksessen kommet som en overraskelse. – Da jeg ble spurt om å snakke på denne konferansen tenkte jeg: “Jamen jeg er da ikke noe gründer”? Men jeg er jo faktisk det.
Ville gjøre oppskrifter tilgjengelig for døtrene
Trines hadde trygg jobb som jurist da hun startet med bloggingen i 2007. Stadige telefoner fra døtrene om hvordan ”den sausen” ble laget gjorde at hun opprettet en egen blogg hvor hun kunne legge ut oppskrifter.
– I begynnelsen la jeg ut det vi spiste i helgene, for det var da jeg hadde tid, så det ble mest helgemat, festmat og desserter.
Trine har to døtre på 26 og 29 år, men i 2008 kom det en attpåklatt, hvilket gjorde at hun fikk mer tid til matlaging og blogging. – Det ble lange ettermiddager med mer fokus på hverdagsmaten, og jeg begynte å legge ut disse oppskriftene også. Det var stor interesse for hverdagsmatoppskriftene, så da fortsatte jeg med det.
Måtte velge
I 2011 hadde bloggen blitt så populær at hun kunne velge å satse enda mer, og kanskje gjøre den til et levebrød. – Det begynte å koste litt penger siden jeg måtte ha fotoutstyr, handle inn mer mat og så videre, så enten måtte jeg trappe ned eller satse mer. En leser tilbød seg å hjelpe meg med ny plattform som var mer brukervennlig.
Trine valgte å satse, fikk ny plattform, enda flere lesere og bedrifter som var interessert i å annonsere. I 2012 gikk hun ut i 50 prosent permisjon fra juristjobben.
– Når du gjør noe som er morsomt så gir det energi. Bloggen har gitt meg energi og tatt meg med på en fantastisk reise jeg aldri hadde trodd jeg skulle få være med på. Jeg har fått venner for livet, utviklet meg, blitt flinkere til å lage mat og ta bilder.
–Jeg har latt bilder fra de første bloggpostene ligge selv om de er litt dårlige siden det er en del av historien min, sier hun.
Tenker nøye gjennom samarbeid
Trines forretningsplan og visjon har delvis blitt til underveis som bloggen har utviklet seg, og annonsetilbudene strømmet inn. Gründeren har klare meninger om hva som skal og ikke skal være en del av bloggen.
– Hvis jeg skal samarbeide med noen knyttet til bloggen skal det være knyttet til mat og drikke, det skal være god kvalitet og det skal være noe jeg kan stå for. Det vil si at forsikringsselskaper, banker og så videre ikke får kjøpe annonseplass. Det som formidles på bloggen skal være ting jeg står bak.
I januar i år gikk Trine ut i full permisjon fra juristjobben sin. – Jeg koser meg, jeg lager mat og fotograferer. Jeg har tatt i bruk en kreativ side jeg alltid har hatt, og nå tar jeg det ut på det her. Jeg har tatt et verdivalg, noe som er fint for familien min.
– Ingenting som lages på bloggen kastes etterpå, alt står på middagsborder kort tid etter at det er fotografert.
”Kan hun så kan jeg”
Trine kommuniserer mye med leserne sine, og endrer oppskriftene dersom hun får spørsmål om fremgangsmåten, ingredienser og annet. – Jeg kan hele tiden kvalitetssikre gjennom dialog med leserne. Er det noe folk ikke skjønner så kan de kommentere, og deretter kan oppskriften oppdateres. Hele tiden er det kvalitetssikring, gjennom det unike bloggformatet.
Trines matblogg er Norges, og sannsynligvis Nordens, største. Hun var 45 000 ”likes” på facebook og 35 ooo følgere på Instagram. Selv tror hun nøkkelen til suksessen er brukervennlighet og gode oppskrifter.
– Gode og brukervennlige oppskrifter ligger i bunnen, men jeg tror også at folk tenker ”kan hun, så kan jeg”. En fulltidsarbeidende småbarnsmor klarer faktisk å lage det her etter jobb, da kan jeg det også. Videre tror jeg at jeg kom i rett tid, i forhold til folks fokus på å lage mat fra bunnen av. Ukesmenyene mine oppfordrer til planlegging. Mange ser en stor fordel i det.
– Mange har blitt servert maten min hos andre, og da delt ut linker etterpå. Jeg tror jeg har fått god hjelp av dere, sier hun og peker på damene i salen.
Foto: Gry Traaen