Spotify, Adidas og New York Times er bare noen av selskapene som har brukt General Assembly til å heve de digitale ferdighetene til sine ansatte. Nå kommer den anerkjente skolen til Oslo og Stockholm.
– Målet er å hjelpe folk og selskaper å bygge konkrete, digitale ferdigheter, sier europasjef i General Assembly, Anand Chopra-McGowan i en pressemelding.
General Assembly er en internasjonalt anerkjent teknologiskole, som har spesialisert seg på korte, intensive kurs skreddersydd næringslivets behov. Skolen har siden oppstarten i 2011 jobbet med 20 % av Fortune 500-selskapene, og har kunder som IBM, Spotify, New York Times og Adidas.
– Vi skiller oss fra tradisjonelle akademiske institusjoner i det at vi endrer læreplanene våre i takt med det store selskaper har behov for fra sine ansatte. Vi ser på læreplanene våre som en software og oppdaterer dem nesten hver måned, sier Chopra-McGowan.
Kommer til Norden
General Assembly har studiesteder i 20 byer spredt over fire kontinenter, men har så langt bare hatt én lokasjon i Europa: London. Nå kommer General Assembly til Oslo og Stockholm, i partnerskap med Mesh og Trigger.
– Skal vi klare å utvikle virksomheter må vi starte med menneskene som jobber der. Vi vet at mangel på digital kompetanse er en av de største utfordringene norske og svenske bedrifter har for å møte morgendagens utfordringer. Til tross for det ser vi en mangel i kompetansehevingstilbudene som finnes i det norske og svenske markedet. Vi trenger tilbud som er kjappere, mer rettet mot det bedrifter etterspør og med oppdatert kompetanse. Derfor har vi nå inngått et partnerskap med en av de globale aktørene som har kommet lengst innen effektiv kompetanseutvikling, og vi er glade for at vi nå kan tilby et helt nytt konsept fra General Assembly i det nordiske markedet, sier Preben Carlsen til InnoMag.
Høsten 2017 kommer General Assembly sammen med Trigger derfor til å begynne å tilby intensive, ukelange bootcamps innen utvalgte nøkkelemner som digital markedsføring, produktledelse og innovasjon i Oslo og Stockholm. Kursene er spesialutviklet for det nordiske markedet, foregår på engelsk og ledes av General Assemblys internasjonale instruktører. I Oslo vil kursene foregå på gründerkollektivet Mesh.
– Mange bedrifter kontakter oss fordi de ønsker å digitalisere og leter etter gode og relevante kurs. Etterspørselen har tatt seg opp ekstremt det siste året, forteller grunnlegger av Mesh, Anders Mjåset.
Ifølge Manpower er etterspørselen etter kompetanse innenfor IT nå høyere nå enn den har vært på ti år. Kartleggingen «Status Norge», som ble gjort våren 2017 av Norstat på oppdrag fra Trigger, viste at mange norske toppledere opplever at de er dårlig forberedt på det teknologiske skiftet, men at de ønsker å ta grep for å rette på dette.
– Når det gjelder etterutdanning og digitalisering er det viktig å ikke bare tenke nasjonalt, men hente inn de råeste, internasjonale aktørene for et best mulig tilbud. – Derfor syns vi det er helt fantastisk at det ledende miljøet for digital kompetanse for første gang ønsker å komme til Norge, avslutter Mjåset.