Norge må tro på sin egne innovatører og bli best i verden innen 2-3 norske gullnæringer – som gir gjenklang over hele verden. Det er oppskriften til Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth etter en måned i jobben.

Mangel på ambisjoner er den største utfordringen for norsk innovasjon. Det mener Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth.

Under åpningen av Oslo Innovation Week skisserte hun hvordan Norge kan heve seg fra en utbredt oppfatning om middelmådighet til å bli ledende på noen få områder.

– Vi er kun 5 millioner mennesker. Vi kan ikke vinne alt. Vi må være tydelige på hva vi vil vinne, sier Krohn Traaseth – som allerede før hun tiltrådte etterspurte norske gullnæringer.

Hvordan bli synlige i India?

Mandag argumenterte hun for at Norge bør spisse seg inn på kun 2-3 slike gullnæringer. Budskapet kommer samme dag som Finlands statsminister hevder at Apple drepte deres to gullnæringer.

– Skal vi være synlige for India eller Palo Alto, må vi samle oss som nasjon om 2-3 ideer. Vi kan ikke komme der og presentere 20 middelmådige ideer, fordi vi ikke har guts til å samle oss om hvor vi skal og få hele nasjonen bak oss, sier Traaseth.

– Eller enda bedre samle hele regionen eller spille på lag med India, fortsetter hun.

For å komme dit trenger Norge store tanker og større risikovillighet blant norske gründere.

– Du kan ikke sette deg ned etter å ha fått nei på en søknad fra Innovasjon Norge. Du må tenke større og ta større risiko, fastslo hun.

Og rettet også et spark mot at for mange forretningsideer er tuftet på å hjelpe andre bedrifter.

– Vi må putte pengene direkte i selskapene og entreprenørene. Det er så mange startup-ideer i Norge som handler om å hjelpe andre mennesker, uttalte Traaseth.

Vil punktere mytene med ny statistikk

Traaseth tok også et kraftig oppgjør med påstanden om at Norge er en sinke innen innovasjon. For å punktere denne myten som er skapt av EU-kommisjonen rapport Innovation union scoreboard.

Hun trakk frem følgende punkter:

  • Olje- og gassektoren er ikke definert som kunnskapsintensiv.
  • Norge er et SMB-land hvor snittbedriften har mindre enn 10 ansatte.
  • Rapporten bygger på tung FOU. Men norske bedrifter mener kunder og økosystem er de viktigste innovasjonsfaktorene.

Traaseth påpekte også at nordmenn ofte må ha en amerikaner til å fortelle noe før det er verdt å lyttes til.

– Vi måtte ha Elon Musk (Tesla-sjef red. anm) til å komme hit, og prise ham for å slippe Tesla-patentene fri til verden. Vet vi ikke at DNV gjorde dette for mange år siden, spør Traaseth.

Og etterlyser samtidig at norsk innovasjon får en større stjerne.

– Vi må være stolt av vår egen historie og lære vår egen historie, sier Traaseth.

Hun viste også til en SSB-rapport fra i vår, som korrigerer for flere av disse faktorene. Neste steg er i følge Traaseth å bygge en egen, norsk innovasjonsindeks. Denne skal få frem norsk næringslivs styrker. Traaseth viser til at Storbritannia gjorde nettopp dette i 2009.

Innovasjon Norge publiserte denne powerpoint-presentasjonen etter at Anita Krohn Traaseth holdt innlegg på kronprinsens Sikt-konferanse i Tromsø sist uke. Innlegget på Oslo Innovation Week baserte seg stort sett på de samme lysbildene. 

2 COMMENTS

  1. I agree with the previous comment. The value of the innovative product is the key criteria, not which segment it lies in. Demand better quality – Yes. Demand innovation in a certain area – No, this will not create innovation but will hinder the development of more legs for Norwegian industry to stand on.

  2. Synd at hun bommer så totalt helt fra starten av. Å fokusere på et par-tre områder vil ikke fungere for Norge. Vi innoverer over et utrolig vidt spektrum. Skal man begynne å spisse dette, betyr det at de aller fleste eksisterende vil falle utenfor. Det vil også ta mange tiår å få igang nok startups i de segmentene som velges. Og hva blir det, sjømat og petroleums industri? Og alle de tusener av gründere med innsikt i helt spesielle nisjer blir satt på gangen. Grattis Anita…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here