Halvparten av oss foretrekker nå å bruke mobilen når vi netthandler. Mobiltelefonen blir i økende grad også foretrukket som betalingsmetode i fysisk butikk.
Klarnas globale kvartalsvise shoppingundersøkelse, Shopping Pulse*, undersøker handlevaner og preferanser i 18 store vestlige markeder. I Norge går mer enn en tredjedel av all netthandel gjennom de mer enn 13 000 norske nettbutikkene som benytter seg av deres betalings- og shoppingløsninger.
Hele 49 prosent sier nå de foretrekker å netthandle med mobilen. Det er en økning på 40 prosent fra samme periode i fjor.
– For første gang i Norge ser vi nå at mer enn halvparten av alle kvinner (56 %) helst velger mobiltelefonen når de skal netthandle. Mobilen blir også foretrukket av mer enn halvparten i alle aldersgruppene, bortsett fra de som er over 59 år. Det er noe nettbutikkene absolutt bør ta hensyn til når de utvikler sine løsninger, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Fire av ti nordmenn foretrekker fremdeles å netthandle fra datamaskinen, mens en av ti (11 %) helst bruker nettbrettet.
I USA har den generelle veksten i digitale kjøpere stagnert og den forventes i følge CES å stige med mindre enn 2 % per år frem mot 2027 – og nesten alle nye digitale kjøpere vil komme fra Gen Z. Antallet deres vil øke fra 45,5 millioner i 2023 til 61,1 millioner i 2027. Og kjøpekraften deres vil selvsagt også øke etter hvert som flere Gen Z’ers slutter seg til arbeidsstyrken.
Flere foretrekker å bruke mobiltelefonen til betaling i fysisk butikk
Selv om Klarnas siste kvartalsundersøkelse viser at fysiske kort fremdeles er den betalingsmetoden flest nordmenn foretrekker å betale med i fysisk butikk (56 %), øker også bruken av mobiltelefon til betaling – fra 23 prosent i andre kvartal 2022 til 26 prosent i andre kvartal 2023. Det gjelder spesielt blant 18-26 åringer, hvor hele 40 prosent nå foretrekker å bruke mobiltelefonen til dette.
Bruken av mobiltelefon til betaling i fysisk butikk står klart sterkest i Australia (41 prosent) og USA (38 prosent,) men også i Sverige oppgir langt flere at de foretrekker å bruke mobilen til å betale enn i Norge (36 prosent.)
Bare en av ti nordmenn oppgir at de foretrekker å betale med kontanter i fysisk butikk. Det er den laveste andelen i samtlige av de 18 landene i undersøkelsen. Landene hvor flest foretrekker å handle med kontanter er Østerrike (41 prosent) og Tyskland (40 prosent.)
Handler like ofte på nett som i fjor
Ifølge undersøkelsen handlet nordmenn omtrent like hyppig på nett i andre kvartal 2023 som i samme periode i 2022. Mens 24 prosent oppga de handlet ukentlig eller oftere på nett, er den tilsvarende andelen som handlet i fysisk butikk på 74 prosent. Mens de viktigste fordelene med å netthandle fremfor handel i fysisk butikk er muligheten til å sammenligne priser og finne lavere priser, er fordelen nordmenn trekker frem ved fysisk butikk bedre sosial interaksjon og kundeservice.
– Spesielt når det gjelder netthandel har vi sett en økt bruk av vår prissammenligningstjeneste, som nå finnes både i Klarna-appen og på våre nettsider. Dette viser at nordmenn som netthandler, ofte gjør dette for å finne de laveste prisene Tjenesten gjør det enkelt å finne lavest mulig pris og sammenligne produkter både på pris og egenskaper. Den søker dessuten automatisk opp rabattkoder på kjøpene du ønsker å foreta, sier Elvestad.
Mer optimistisk på vegne av egen økonomi
Klarnas kvartalsvise undersøkelse viser også at nordmenn generelt ser mer positivt på sin egne personlig økonomi fremover – både sammenlignet med første kvartal i år og samme kvartal i 2022. Nå mener 37 prosent av de spurte at deres privatøkonomi vil se bedre eller mye bedre ut om ett år. Tilsvarende andel i årets første tre måneder var 34 prosent, mens den var 35 prosent i samme periode i fjor. Menn og de i aldersgruppen 18-26 år er mest optimistiske.
Mens 11 prosent mener økonomien deres vil bli forverret om ett år fra nå, oppgir nesten halvparten (47 %) at de tror den vil være uendret.