– Det er en dyr investering og ansette nye medarbeidere, – og ansetter du feil person kan konsekvensene bli dramatiske. Det forsvarer en grundig prosess. Ikke minst i tider som de vi er inne i nå.
Kjetil Fochsen Ellestad vet hva han snakker om. Som adm.direktør i TopTemp sitter han bokstavelig talt på toppen av en bransje det blåser en hel del rundt. Vi har banket på døren og satt oss med på behørig avstand, men med en upåklagelig utsikt i retning Oslo’s opera og Ekebergsåsen.
Toptemp er en del av Amesto Group og et av Norges største rekrutterings- bemannings og konsulentformidlingsbyråer. I normale tider omsetter selskapet for mellom 400 og 500 MNOK, gjennomfører rundt 300 rekrutteringer og har vel 500 ansatte i oppdrag ute hos kundene. Det er som kjent ikke normale tider for noen, ei heller for Toptemp.
Mye av kritikken mot bransjen kommer fra venstresiden i norsk politikk som sliter med å innse at det finnes alternativer til fulltidsansettelser og gullklokker. Vi tar sats så snart Kjetil kommer med en rykende varm tekopp og stiller Kjetil spørsmålet som opptar mange av våre lesere.
Hvordan oppfatter dere i bransjen kritikken fra for eksempel LO?
- – Jeg har troen på et organisert og ryddig arbeidsliv, og et tillitsbasert samarbeid, men tror det er feil å forsøke å stoppe utviklingen. Den teknologiske revolusjonen vi har vært gjennom de siste årene har gjort det betydelig enklere å hente inn kompetanse på nye måter og fra nye steder. En konsekvens er at vi ser en trend som vokser i styrke der formidling av kompetanse slett ikke alltid innebærer fulltidsansettelser, svarer Kjetil og fortsetter med et hjertesukk…
- – Vår bransje er strengt regulert og de store seriøse aktørene tar et betydelig ansvar. Som kjent medførte Innstrammingene i arbeidsmiljøloven gjennom 2019 at vi måtte ansette de vi har ute på oppdrag. Vår risiko økte, det har medført endringer og har nok når sant skal sies hevet terskelen for de som sliter med å komme seg over terskelen inn i arbeidslivet. Jeg er usikker på om politikerne egentlig ønsket den effekten.
Hva med Gig økonomien, – en mulighet eller trussel slik du ser det?
- – Gig økonomien favner jo veldig bredt og omfatter mange former for midlertidige engasjement. I enkelte sammenheng som for eksempel media og kulturlivet er jo frilansere godt etablert. Vi i Toptemp tror bl.a denne trenden vil spre seg også til andre bransjer der spesialiseringen har kommet langt. For eksempel ser vi at deler av IT bransjen hvor vi gjør mye er i ferd med å endres i den retning. Vi har som vår misjon at vi skal gjøre folks liv bedre, vi skaffer folk jobb og jobb er jo en vesentlig faktor for at folk skal trives. Noen ganger innebærer det en ekstrajobb ved siden av studiene, andre ganger er en konsulenttilværelse med fritid i perioder det som ønskes, – og samtidig har vi en gruppe som bruker oss rekrutterings og bemanningsaktører som en inngangsbillett til spennende jobber de ellers kanskje ikke ville fått.
Hvor innovative er etter din mening bransjen og TopTemp som aktør?
- – Det har nok vært tenkt svært tradisjonelt i rekrutterings- og bemanningsbransjen over veldig lang tid. Vi i Toptemp har bestemt oss for å være en utfordrer i bransjen og i stor grad benytte teknologi for å understøtte dette. Ambisjonen er klar; vi skal være en nytenkende aktør.
Dette er jo et tema som våre lesere er opptatt av, har du noen eksempler?
- – Ja, definitivt. Vi har brukt mye tid det siste året på å bygge et eget ERP-system som ivaretar prosessen på en måte som har økt vår produktivitet med 30-40%. Slikt er moro og god innovasjon. Våre kunder og kandidater merker dette i form av enklere og bedre løsninger med høy grad av automatisering, smiler Kjetil engasjert. Et annet eksempel er at vi flere ganger i uken skanner de fleste norske karrieresider som vi så kan matche automatisk mot vår egen CV-base. På den måten kan vi proaktivt finne spennende jobbmuligheter for våre kandidater og ansatte. Det skal lønne seg å registrere seg hos oss. Vår løsning gjør for øvrig at det bare tar noen får sekunder…
- Andre eksempler er Gamification, et spennende område vi ser på nå. Dessuten har jo Covid 19 medført at videointervjuer har gått fra å være svært innovativt til å bli helt vanlig, – selv om vi nok er blant de som erkjenner at alle disse skjermmøtene gjør at vi mister noe på veien.
Hva så med veien fremover mot en ny normal?
- I Toptemp er vi fremtidsoptimister og ser mange muligheter til både å skape vekst innenfor dagens tjenesteområder og tilby nye tjenester og produkter mot våre kunder basert på vår filosofi, løsninger og funksjonalitet som vi vet kundene har behov for. Jeg kan nevne at noe av det morsomste vi gjør er å «onboarde» nye ansatte eller nye kunder som nærmest blir irritert når de tenker på hvilke systemer og arbeidsmetoder de frem til nå har måttet forholde seg til. Vi har høye krav til enkelhet og brukervennlighet – dette gjelder våre kunder, våre kandidater og våre ansatte. Det er avgjørende for oss at våre kunder og medarbeidere er fornøyde.
Alt behov for formidling er jo det vi jobber med, og vårt bidrag går jo også på at folk skal trives. Vi er opptatt av å finne et godt hjem for våre medarbeidere, avslutter Kjetil.