Kommunikasjonshverdagen er i endring, og vi må hele tiden forholde oss til nye verktøy og kanaler – men hva må egentlig til for å lykkes som kommunikatør i en stadig mer digitalisert verden?

Den teknologiske utviklingen skaper nye muligheter, men også utfordringer. En av de største utfordringene for kommunikatører i dag er at det blir flere og flere aktører som kjemper om publikums oppmerksomhet.

Under årets Kommunikasjonsdag åpnet sosiale medier personlighet og merkevarebygger Ingvild Moen, scenen med å dele sine tanker om hvordan man i fremtiden må bruke kommunikasjon for å kunne få frem budskapet sitt til riktig målgruppe.

­– Et godt budskap vil alltid være viktig, men det som kommer til å bli ennå viktigere i fremtiden er én-til-én budskap, som er segmentert og målbasert. Jo flinkere vi blir til å segmentere og lage gode målgruppe-baserte budskap, desto mer kravstore blir målgruppa vår. Man må derfor i mye større grad fremover tenke på hva som er viktig for den ene kunden og lære å kommunisere på målgruppens premisser.

En måte å gjøre dette på er gjennnom retargeting som går ut på å målrette budskap til brukere som allerede kjenner deg, ettersom kostnadene ved å etablere en førstekontakt eller et første salg ofte er høy.

– Men det hender også at det kan bli for mye én-til-én kommunikasjon. Da er det kjempeviktig at vi som kommunikatører tenker frekens, altså hvor ofte vi velger å dele budskapet vårt.

Ettersom det er så mange kanaler å forholde seg til, både online og offline, er det også viktig med en god kanalstrategi, der vi bevisst velger hvilke kanaler vi ønsker å bruke og hvilke vi ønsker å eliminere, mener hun.

– Kanalstrategi er viktig for ellers blir det bare kaos. De fleste har erfart at det ikke er noe motsetning mellom bruk av tradisjonelle medier og sosiale medier. Dette er derimot kompletterende kanaler som bør ses i sammenheng. Men hvilke kanaler vi bør bruke for å gå bredt ut, og hvilke vi kan med fordel benytte for å spisse budskapet vårt på, er kanalstrategi få av oss er gode på.

– Det teknologisk skifte har også gjort at vi i fremtiden må bli bedre på koding. Dette betyr ikke nødvendigvis at vi må lære oss å kode, men heller jobbe tettere med de som er flinke på teknologi – kodehodene som jeg kaller dem.

Til dagens kommunikatører har Moen fire tips:

  • Bli glad i algoritmer og forstå algoritmenes premisser.
  • Les deg opp på hvordan du kan samle data for å bli enda bedre på å spisse kommunikasjonen din.
  • Bli god på de målrettede budskapene og ikke glem at det handler om digital-sosial intelligens, noe som betyr at det fortsatt er veldig mye av det som gjøres i det virkelige liv som kan overføres til det digitale.
  • Les deg opp på kunstig intelligens! Det er mye som skjer innenfor dette feltet som blant annet kommer til å påvirke hvilke jobber vi gjør i fremtiden. Alt som kan automatiseres, vil bli automatiser, og da må vi finne på andre ting å drive med – som kanskje er mer meningsbærende.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here