I slutten av 2020 kjøpte norske Weorder opp det danske POS-selskapet Quickorder, en bestillings – og betalingsløsning for restaurantbransjen. Siden oppstarten i 2014 har Weorder vokst til et SaaS-selskap med flere plattformer. Selskapet har 1300 restauranter i Norge og Danmark i sin portefølje og vokser daglig med 2-3 restauranter. Nå rigger gründer og tidligere Tidal sjef, Andy Chen, for vekst utenfor Norden.
En bransje med enormt potensial
Weorder leverer produktet Quickorder, et økosystem som ivaretar hele restaurantens behov fra lønn og timelister til reservasjoner, kundebestilling og betaling. Ambisjonen er å være restaurantens beste venn og både forenkle en travel hverdag samt være en viktig bidragsyter til å øke lønnsomheten. I Weorder er de overrasket over at ikke flere store finansielle aktører har sett potensialet i servicenæringen.
«Weorder er et fintech-selskap som skal bruke vår teknologi til å øke inntjeningen for restaurantene gjennom en fullverdig løsning som ivaretar både medarbeidere og kunder», sier Group CEO for Weorder, Andy Chen.
Amerikaneren har lang erfaring med investering i ulike tech-selskap og har bakgrunn fra Aspiro og Tidal.
Satser i Tyskland
Weorder sysselsetter nå mer enn 60 mennesker og ansetter fortløpende. Selskapet har nylig hentet inn 30 MNOK i frisk kapital fra blant annet MP Pensjon og Vækstfonden og er i voldsom vekst. I høst venter en ny runde med innhenting av kapital i et tresifret millionbeløp når selskapet retter blikket mot Europa for å ta markedsandeler. Helt konkret er Tyskland et av markedene som skal erobres, og Weorder ser et stort potensial for videre vekst utenfor Norden.
«Med emisjonene som står for døren, blant annet i Tyskland, ser vi muligheten for å ta en ledende posisjon i Europa. For oss handler det om mye mer enn nettbasert bestilling. Vi ønsker å utvide rollen vi har hos restauranten gjennom et bredere økosystem som ivaretar alle deler av restaurantens virksomhet. Det perfekte samspillet mellom smart teknologi og kompetente mennesker gir det beste av to verdener.», understreker Chen.
Fra besøkende til stamgjester
Weorders visjon er å bidra til å konvertere besøkende til stamgjester gjennom en kombinasjon av smarte digitale løsninger kombinert med kunnskapen og servicenivået til de ansatte. Nøkkelen for en restaurants evne til å konvertere besøkende til stamgjester ligger i kundedata. Dette opparbeides blant annet ved å iverksette online bestilling slik at alle bestillinger knyttes til en identitet som gir en helt annen innsikt i kundemassen, og samtidig gir gjesten muligheten til å få en tjeneste skreddersydd til sine behov og ønsker.