Tesla Model 3 er mindre i størrelse og har lavere topphastighet enn Model S, men blir tilgjengelig til en langt lavere pris enn sin forgjenger. Nå er den på vei til butikkene.
Model 3 blir elbilgigantens billigmodell, og skal produseres i større antall enn de tidligere utgavene. Prisen blir også langt hyggeligere – om lag halvparten av hva en Model S koster.
Hvis du planlegger å gå til anskaffelse av en Model 3 bør du stille deg i kø nå, for ventelistene er lange – det har blitt estimert at mellom 400 000 og 500 000 kunder allerede hadde forhåndsreservert bilen når det første eksemplaret rullet ut av Tesla-fabrikken denne måneden.
Elon Musk, eier av bilfabrikanten, oppsummerer bilen på følgende måte:
– Model 3 er bare en mindre, mer prisvennlig versjon av Model S, med kortere rekkevidde, mindre kraft og færre egenskaper.
Utstyrt for selvkjøring
Den nye modellen er utstyrt med åtte kameraer, tolv ultralydsensorer og radar, og skal dermed være i stand til å fungere som en selvkjørende bil når teknologien for dette blir klar.
Bilen også har en samlet batterikapasitet på 75 kWh, og skal gå fra null til hundre på under seks sekunder. Estimert rekkevidde er på batteriet er 345 kilometer, og bilen kan lades opp ved Teslas Supercharger-stasjoner.
Modellen har bagasjeplass både foran og bak, totalt 400 liter. Det er plass til fem passasjerer i tillegg til sjåfør. Den leveres med bakhjulstrekk som standard – en modell med firehjulstrekk forventes først senere.
Skal masseproduseres
Det planlegges kun 30 000 eksemplarer av Model 3 i inneværende kalenderår, men deretter forventer selskapet å øke produksjonen. I 2018 vil de lage 400 000 nye biler, mens fra 2019 og utover ligger produksjonsmålet på 500 000 Model 3-eksemplarer i året.
Tesla Model 3 blir dermed bilfabrikantens forsøk på å nå ut til et nytt og større kundesegment. Med en halvering i pris fra forrige modell er det rimelig å anta at den vil være et attraktivt alternativ for mange som tidligere ikke har hatt mulighet til å skaffe seg en Tesla – og at det blir en oppblomstring av nye elbiler på veiene i årene fremover.