Syv norske arkitektfirmaer har blitt plukket ut til å delta i Arkitektur ut i verden-programmet. Ti millioner kroner i støtte skal bidra til at de syv bedriftene klarer å ta det siste steget for å etablere seg internasjonalt.
Initiativet skal gjennom kapital og kompetanse styrke den norske arkitekturbransjens internasjonale konkurransekraft og bidra til økt eksport, og er en del av regjeringens satsing på kulturell og kreativ næring.
– Norsk arkitektur er unik, ettertraktet og nytenkende. Norske arkitekter er kjent for å bruke bærekraftige materialer og gi rom til både det sosiale og estetiske. Dette programmet legger til rette for at flere kan få øynene opp for norsk arkitektur, sier Tor Inge Hjemdal, direktør for arkitektur i Design og arkitektur Norge (DOGA), i en pressemelding.
En viktig mulighet
En av bedriftene som har blitt valgt ut til å delta i initiativet er er Reiulf Ramstad Architects. InnoMag har snakket med Kristin Stokke Ramstad, som er daglig leder i firmaet.
– En deltagelse i AUV vil være med på å gi en uvurderlig utvidelse av kontorets merkevare internasjonalt, og derigjennom en markant utbygging av norsk og nordisk design som et internasjonalt brand, forteller hun, og fortsetter:
– Vi definerer vår målsetning med prosjektet på to ulike nivåer – å styrke norsk arkitektur som eksportvare og fremme kontorets egen vekst i internasjonale markeder. Med en tiltagende mengde oppdrag og forespørsler fra utlandet de seneste år, ser vi et tydelig potensiale for vekst utenfor Norge.
Tror du deltagelse her vil hjelpe dere i arbeidet med å etablere dere internasjonalt?
– Det nasjonale markedet er fortsatt svært aktivt og vi ser derfor at det er nødvendig med økte ressurser for å utnytte potensialet i utlandet, samtidig som vi skal utvikle og ivareta hjemmemarkedet. Derfor kan vår deltagelse i «Arkitektur ut i verden» bli en viktig og strategisk mulighet for å realisere kontorets ambisjoner om en økt internasjonal satsing.
Drahjelp til internasjonal etablering
Arkitektur ut i verden er et samarbeid mellom Kulturdepartementet, Innovasjon Norge og DOGA, og er ment som en drahjelp for bedrifter som står foran en internasjonal ekspansjon, men som ikke allerede er veletablerte internasjonalt.
– De syv bedriftene har gjennomtenkte og realistiske ambisjoner og budsjetter som gjør det mulig å ta et steg ut i det globale markedet og bidra til økt verdiskapning her hjemme, sier Margit Klingen Daams, ansvarlig for kreativ næring i Innovasjon Norge.
Arkitektur ut i verden starter opp i august. De andre bedriftene som er plukket ut til å delta er A-lab, Biotope, Haugen/Zohar Architects, Helen & Hard, Lund Hagem og Rodeo.