Kutter saksbehandlingen fra 60 til 4 dager – helt uten digitale løsninger, er ett av de syv løftene.
Tidligere i vinter lanserte Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth sin “tidstyv-rapport”. Nå har ledelsen i Innovasjon Norge gått gjennom materialet enda grundigere og – basert på 500 kundestemmer – valgt ut sju områder de skal levere på allerede i 2015
Det var sammen med seks steg mot fremtidens Norge, noe av det Innovasjon Norge presenterte under Anita Krohn Traaseths første innovasjonstale torsdag ettermiddag.
I en sal fullspekket av politikere som næringsminister Monica Mæland, innovasjonsfolk, næringslivsaktører som Johan H. Andresen og også en solid bukett gründere som Kjartan Slette, Stina Birkeland, Anders Mjaaseth og Geir Sand Nilsen, presenterte Drømmeløft-general Per Koch de foreløpige resultatene fra Drømmeløft-arbeidet.
Grillmestere på pølsefesten var blant annet Innovasjon Norge-sjefer som kommunikasjonssjef Elisabeth Morthen, gründersjef Bård Stranheim (se bildet) og IT-direktør Rodin Lie.
De syv løftene
Etterpå presenterte viseadministrerende direktør Torill Bariusdotter Ressem poengterte at tilbakemeldingene var tydelig på for byråkratiske prosesser.
– Mitt viktigste konkurransefortrinn er tid og fleksibilitet, så speed opp søknadsprosessene, gjenfortalte Ressem som et eksempel på en tilbakemelding fra en gründer.
Hun poengterer at både punkt 1 og 2 på listen kommer etter direkte innspill fra gründerne.
Her er listen:
1. Kortere behandlingstid – Spesielt fokus på etablerertilskudd fra 60 til 4 dager. Dette skjer helt uten bruk av digitale løsninger; altså kun ved å ta i bruk “best practice”.
2. Gründerportalen Minside 24/7 – som er åpen når gründerne jobber, altså døgnet rundt. Og i tråd med hva kundene er vant til fra bank og forsikring.
• Les også: Innovasjon Norges gründersjef forteller om fremtidens gründerløsninger.
3. Mer kapital til etablerertilskudd (bevilget av regjeringen).
4. Mer eksport- og utenlandsrådgivning – slik at gründere får testet ideen sin utenlands for eksempel i Silicon Valley, og finne ut om konseptene fungerer som “born globals” – selskaper som satser og tenker internasjonalt fra første dag. Og bedrifter får testet produktene sine og knyttet kontakter i EU.
5. Mer kapital til bygging og testing av grønne pilotanlegg – miljøteknologiordningen 157 millioner kroner.
– Miljøinvesteringer og teknologi er forbundet med høy risiko. Det kan være vanskelig å hente inn privat kapital. Der er vår plass, der skal vi bidra, sier Ressem – og forteller om rekordhøy etterspørsel.
6. Mer penger til forskning i landbruket – økende antall bedrifter i landbruket har lykkes og er gode forbilder. 20 millioner kroner gir mulighet til å vekke de som har lyst og mot til å ta spranget inn i et nytt paradigme.
7. To nye såkornfond – 300 millioner kroner i statlig kapital skal matches med privat kapital. I 2015 utvelgelse av forvaltningsmiljø for å hente inn privat kapital.
• Les også: Det åttende løftet – satsing på sosialt entreprenørskap.
Her er den nye logoen
I tillegg lanserte kommunikasjonsjef Kristin Welle-Strand i Innovasjon Norge selskapet nye designprofil.
Hun forteller at den nye logoen er bygget på en tanke om å “klatre oppover” og at gründere, norsk næringliv og Innovasjon Norge skal “løfte sammen”.
– Logoen er bold, direkte, sterk – men også emosjonell. Den røde fargen symboliserer action, passion og ikke minst ønske å om følge drømmer. Den uttrykker glede, entusiasme og energi, oppsummerer Welle-Strand.
Hun peker også på at rødfargen i logeon er den samme som i det norske flagget.
– Logoen signaliserer neste generasjon Innovasjon Norge. Vi tør ha store drømmer for oss selv og på vegne av norsk næringsliv, sier Welle-Strand.
Den forrige logoen pensjoneres etter å ha vært i bruk i ti år.
Slik ser logoen ut: (kan også sees til venstre for Welle Strand – og på www.innovasjonnorge.no)