Masterstudentene har utviklet en spennende selvbetjeningsløsning sammen med sin første kunde; Parken Bakeri i Forskningsparken.
Tidemann Norli og Dexter Smith har startet selskapet Ninito, og sammen har de utviklet en selvbetjeningsløsning for restaurantbransjen.
– Vi så et marked, og nå er vi klare til å levere en enklere hverdag for kafé- og restaurantdrivere, sier Tidemann.
Tok kontakt allerede før de hadde laget noe!
– Vi jobber inne hos Insj UiO, som er universitetets oppstartsted for studentbedrifter, her i Forskningsparken. Før vi startet tok vi kontakt med Joakim Strand (daglig leder i Nord og Parken Bakeri, red.anm) og han satte oss inn i sin hverdag og hva han ønsket seg i driften av bakeriet her. Han har gått i dialog med oss og gitt oss tilbakemeldinger underveis, noe som har vært ekstremt viktig for tjenesten vi nå sitter med, fortsetter han.
– Disse gutta har virkelig imponert meg, sier Joakim.
Joakim har jobbet i serveringsbransjen siden han var 18, har selv gründet 3-4 ulike selskaper og sitter i ledelsen av Nord-bakeriene.
– Ninito jobber knallhardt og leverer raskt. De er ryddige og pliktoppfyllende, skryter han.
Joakim ble forbløffet da han så aksjonæravtalen som Tidemann og Dexter hadde utarbeidet. Der står det at de vil jobbe 08-19 mandag -lørdag.
– Dette var et løfte til aksjonærene. Det tyder på både realisme og ryddighet. De lange dagene ble ikke ble noen overraskelse for disse guttene, smiler Joakim.
Han vet selv at det er utrolig mye jobbing å utvikle noe nytt, og han har klare råd til de unge gründerne.
– Man må innstille seg på det, og lage en hverdag man er happy med. Ha noen lyspunkter som gjør gründerlivet levelig. Om det er én kveld med Netflix, eller om det er å møte venner noen timer hver uke, noen slike øyeblikk må man legge inn, sier han.
Men litt ferie har dere vel av og til?
-Vi hadde fri julaften. Og noen søndager også, smiler Tidemann. Ingen tvil om at motivasjonen for å bygge bedriften er sterk.
Lønnsomt samarbeid i koronatiden
-Jeg hadde i en tid lett etter en bedre løsning for bakeriet, sier Joakim. Vi hadde utfordringer med fakturasystemet, vi hadde ulike delsalg flere steder og regnskapet tok mye tid hver måned. Vi ville også gi kundene en bedre opplevelse, og jeg var villig til å teste litt sammen med ninito, men jeg var langt fra en sikker kunde, forteller Joakim.
– Det at dette kom opp i koronatiden var veldig bra. Å bytte system og få nedetid er det vanskeligste for en bedrift som vår, så nå benyttet vi sjansen i de ukene bakeriet var stengt.
Nå kan kundene kjøpe flere steder i Forskningsparken. ninitos skjermer står i glassgaten og utenfor Bakeriet, og det er pad’er i resepsjonen og i de tre inkubatorene StartupLab, ShareLab og Aleap. Hele kjøpet gjennomføres på disse maskinene og så er det bare å hente kaffe og mat i bakeriet.
– Vi lurer også på en bestilling for møtemat, slik at det kan gjøres dagen før. Det er flere måter å gjøre hverdagen enklere for de 3000 som jobber her i parken, avslutter han.
Klar for Europa
-Vi er stolte av at vi nå kan tilby en komplett løsning for spisesteder og hoteller, sier Dexter. En løsning som er utviklet av oss, og hvor vi leverer alt av software og hardware. Extenda GO er vår største partner som tilgjengeliggjør et stort distributørnett og gir oss muligheten til å levere våre løsninger i 18 land.
Innovativt miljø
Dintero er et tredje selskap som er involvert. De er en oppstart fra StartupLab, med en betalingsløsning som konkurrerer med bl.a. Klarna. De håndterer betaling gjennom Vipps for ninitos løsning. Oppstartsselskapet Auk er det fjerde, som har jobbet sammen med ninito med brukertesting. Det er åpenbart at samlokalisering virker positivt på innovasjon, både Insj UiO, Parken Bakeri, StartupLab, ninito, Dintero og Auk er alle lokalisert noen meter fra hverandre i Forskningsparken.
Sammen er de dynamitt! Hele seks ulike selskaper i Forskningsparken bidrar til Ninitos løsning (Foto: Angelique Culvin, Forskningsparken).