Tirsdag ettermiddag ble den såkalte “Lov om utprøvning av selvkjørende biler” vedtatt av et enstemmig Storting. Dermed kan man fra januar av søke om å teste førerløse kjøretøy på norske veier.
For å få tillatelse må søkeren sannsynliggjøre overfor myndighetene at bilen faktisk er i stand til å kjøre på egenhånd – men om denne tillatelsen gis er det fritt frem ut i trafikken. Det er Teknisk Ukeblad som melder dette.
Les også: Selvkjørende busser snart en realitet i flere norske byer
InnoMag skrev i oktober om hvordan flere aktører sitter med planer om å bringe selvkjørende teknologi til norske veier i form av førerløse busser. Med tirsdagens vedtak er første hinder overvunnet på veien til å gjøre disse planene reelle. Loven skal tre i kraft fra første januar 2018.
Flere vilkår
Før man får den nødvendige tillatelsen til å prøve ut selvkjørende teknologi er det flere vilkår som må oppfylles. For at søknaden skal godkjennes må søkeren vise at kjøretøyet oppfyller krav til blant annet trafikksikkerhet, kjøretøykontroll og nødprosedyrer. Det er også nødvendig å peke ut noen som er juridisk ansvarlig for kjøretøyet, og som dermed vil stå ansvarlig dersom det skulle skje en ulykke.
– Søkeren må sannsynliggjøre at de hele veien har kontroll på kjøretøyet. Hvis søkeren mener teknologien kan håndtere alle situasjoner, og sannsynliggjør det for oss, stiller ikke loven krav om at det må sitte noen bak rattet, har samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tidligere sagt til Teknisk Ukeblad.
Måtte endre begrensende lovverk
Loven kommer som en følge av at både vegtrafikkloven og og andre regelverk har satt en del begrensninger for utprøving av førerløse biler. Når teknologien nå alt er langt utviklet – og førerløse biler uten backupsjåfør allerede er ute i trafikken på amerikanske veier – har tiden kommet for å åpne opp også her til lands.
– Selvkjørende kjøretøy eksisterer i hele verden, og mange land har vedtatt lover og regler for videre utprøving og innføring. Komiteen viser til at det nå legges til rette for utprøving av disse også i Norge, heter det i Transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling.