Utmerkelsen ”Merket for god design” deles årlig ut av Norsk Designråd til norske bedrifter og designere som har utviklet innovative løsninger i fellesskap. Merket beviser at produktet eller løsningen tilhører eliten innenfor norsk design.
Etter at søknadsfristen 16. oktober har gått ut, samler Norsk Designråd en jury satt sammen av 35 fageksperter innenfor design og næringsliv. Hver søknad vurderes av juryen etter designfaglige kriterier. I 2013 ble 39 av 143 søknader hedret med Merket for god design
Sist stakk Posten og Eker Design av med Hedersprisen for god design for postbilen Loyds Paxster.
«Å motta Merket og Hedersprisen for god design har gitt både Paxster og Loyds verdifull omtale over hele landet. Designprisene har kommersiell verdi også for selskapets øvrige forretnings-områder.» Sa Eirik Lier fra Loyds Industri.
Det er syv ulike kategorier:
•Emballasjedesign
•Interaktiv design
•Industridesign
•Møbeldesign
•Tekstil- og konfeksjonsdesign
•Tjenester
•Visuell kommunikasjon
Blant alle mottakerne plukker juryen ut ett prosjekt som utmerker seg spesielt til å motta Hedersprisen for god design. I tillegg vil det også bli delt ut priser til prosjekter med spesielt fokus på miljø og Design for alle. Mottakerne av Merket for god design blir offentliggjort på Designdagen som arrangeres av Norsk Designråd 2. april 2014