Det nyetablerte gründerselskapet Uninite gjør suksess med bruk av sosiale medier som markedsføringskanal, men utfordrer Hybel.no som de mener har kopiert deres profil.
Uninite matcher mennesker som ønsker å bo sammen basert på personlighet og interesser. Tjenesten kombinerer prinsipper fra AirBnB, Match.com og Facebook sammen med Artificial Intelligence. Tjenesten har en funksjon som matcher leietakere sammen, basert på personlighet og interesser.
Les mer: Vi gir deg oversikten: 50 norske startups
– Å flytte kan være både tidkrevende og frustrerende, og en slitsom prosess påvirker både leietaker og utleier. Per i dag finnes det ingen enkel måte å koble leietakere sammen, og mange tyr til tungvinte prosesser for å finne de rette å bo med. På den andre siden finnes det ingen god måte for venner å gå sammen for å finne et sted å bo, sier gründer Øyvind Hasund Dahl.
– Brukerene har sagt seg lei av et gammeldags brukergrensesnitt som ser ut til å være fra 90-tallet og like vanskelig som da man brukte netscape i internettets barndom, mener Risul Islam, teknisk ansvarlig i Uninite.
Uenighet mellom boligtjenestene
Ifølge Dahl foregår det nå drama på utleiemarkedet i forhold til konkurransen.
– Det har gått så langt at hybel.no nærmest har kopiert Uninites fargeprofil og design for å holde konkurransen unna, men det er usikkert hvilken grad dette påvirker konkurransebildet, skriver Uninite i en pressemelding.
Hybel.no ble lansert i år 2000 og har hovedkontor i Oslo. Tjenesten ble stiftet av tre studenter som ønsket å gjøre det enklere for studenter å finne seg bolig.
– Vi ønsker konkurransen med Uninite velkommen, men jeg synes det er trist at de tyr til løgner og beskyldninger uten rot i virkeligheten for å skape blest rundt seg selv, sier Kjetil Sørbø i hybel.no.
– Vi startet en redesign prosess i slutten av 2016 og vurderte da flere alternativer. Et alternativ var å hyre inn designer, men det andre alternativet var å kjøpe en ferdig mal på siden themeforest, slik som vi har gjort ved tidligere anledninger. Innkjøpet ble gjort to måneder før Uninite lanserte i april, sier Sørbø.
– Hvis det er noen som har kopiert fra den andre parten, er det Uninite som har kopiert fra oss. Vi lanserte leietaker-profiler og mye annet av den funksjonaliteten Uninite tilbyr for over ett år siden, og har drevet en rubrikktjenesten med gratis annonsering siden år 2000.
Ifølge Dahl lanserte Uninite sitt design og fargeprofil på nett august 2016, og hadde dialog med hybel.no allerede før de lanserte leietakerprofiler i månedsskifte mai. – Her var vår idé at vi hadde leietaker-profiler og at våre brukere skulle finne bolig hos hybel.no etter at de hadde matchet, forteller Dahl.
Les mer: Norsk gründerbedrift vakte interesse i New York
Bruker Facebook og kjente bloggere
– En av de største utfordringene for leietaker er at de må stille med 3 måneders depositum. Uninite har nå utviklet et konsept hvor leietaker slipper å betale et depositum og hvor utleier er forsikret. Det har vært stor interesse for dette og vi regner med at vi i løpet av et år har blitt en av Norges ledende aktører på dette markedet, sier Dahl.
På Facebook kunne man derimot denne måneden vinne 1 måneds gratis husleie ved å dele Uninites seneste reklamefilm, som har nådd ut til 444 245 mennesker.
– Ideen bak reklamefilmen til Uninite var å fokusere på det som differensierer oss fra andre tjenester, hvor spesielt matching og det å finne folkene som passer deg ble vektlagt. For å tiltrekke oss oppmerksomhet var vi nødt til å produsere materiale som skapte engasjement og ved at vi fikk med oss Alexander Stai, sønn av modellen Anette Stai, på PR-stuntet ble dette en stor suksess. Det skal også nevnes at vi hadde en konkurranse i filmen som skapte et incentiv blant målgruppen, sier Dahl.
– Målgruppen vi har rettet oss mot i sommer har primært vært i unge mennesker i alderen mellom 18 – 25 år som potensielt skal flytte (…) Sosiale medier er helt essensielt for et selskap som Uninite, hvor hovedmålgruppen er privat personer og da spesielt unge mennesker, sier Dahl.
Uninite har også Norges mest kjente blogger med på laget, Sophie Elise Isachsen, som nylig promoterte for tjenesten i et eget blogg-innlegg.
– Etter en lengre samtale og vurdering av bloggere sammen med, Lauga Oskarsdottir, Head of the Lab på StartupLab og tidligere gründer av United Influencers, fant vi ut at Sophie Elises følgere var midt i målgruppen. Dette fikk vi også bekreftet fra Sophie etter å ha mottatt analytiske data fra hennes profil. I tillegg var vi nok litt heldig med dato, da Sophie var mye i media når vi gjorde dette samarbeidet.
Se reklamefilmen til Uninite her: